جنگ جهانی دوم: 8 جای دیدنی به جا مانده

در سراسر اروپا کمتر جایی پیدا می‌شود که رد و نشانی از جنگ جهانی دوم بر پیشانی خود نداشته باشد. تعداد میدان‌های جنگ سابق، موزه‌ها و نمایشگاه‌های فصلی آنقدر زیاد است که شیفتگان تاریخ را سر در گم می‌کند؛ از کجا باید بازدید از آنها را شروع کرد؟ با هم نگاه کوتاهی می‌اندازیم به ۸ مکانی که هر کسی که عاشق تاریخ جنگ جهانی دوم است باید از آن‌ها دیدن کند.

1- دانکرک در فرانسه

داستان تخلیه‌ی شهر دانکرک با عملیاتی به نام دینامو، موضوع آخرین فیلم کریستوفر نولان هم بوده که در آن از Harry Styles یکی از اعضای بند موسیقی One Direction نیز به عنوان نقش اصلی استفاده کرده است. این فیلم از یک داستان و اتفاق واقعی الهام گرفته شده که در فاصله‌ي زمانی بین ۲۶ می تا ۴ جوئن سال ۱۹۴۰ اتفاق افتاده بود؛ اتفاقی که در انتهای آن بیش از ۳۳۰ هزار نفر از سربازان فرانسوی، بریتانیایی، بلژیکی و کانادایی از میدان نبرد این ساحل در فرانسه نجات داده شدند. شما می‌توانید چرخی در این ساحل معروف و تاریخی بزنید و همچنین ازاز موزه‌ی اختصاصی دانکرک بازدید کنید؛ موزه‌ای که بازمانده‌های مختلف این نبرد تاریخی را در خود جا داده.


یکی از یادمان‌های جنگ جهانی دوم در سواحل فرانسه

2- آشویتز-بیرکناو در لهستان

آشویتز- بیرکناو در شمال کشور لهستان به عنوان بزرگ‌ترین اردوگاه نازی‌ها در جنگ جهانی دوم از شهرت بالایی برخوردار است. اردوگاهی که تخمین زده شده در آن حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر کشته شدند، هم اکنون تبدیل به یک موزه و یادمان عمومی شده که نماد جهانی نسل‌کشی، هولوکاست و دیگر جنایت‌های وحشتناک جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۰ است.

اردوگاه معروف آشویتز که شاهد جنایت‌های وحشتناکی در تاریخ جنگ جهانی بوده

3- خانه‌ي آنه فرانک

خانه‌ي فرانک که الان روی کانال آبی در قلب آمستردام قرار گرفته، تبدیل به موزه‌ای از آثار جنگ جهانی دوم شده است، روزگاری یک خانه‌ی زیبا و واقعی بود که خانواده‌ي فرانک برای پنهان شدن از دست نیرو‌های آلمانی در زمان اشغال هلند توسط نازی‌ها در آن مخفی شده بودند. این روزنامه‌ نگار معروف تا سال ۱۹۴۴ از دست نازی‌ها فرار کرد؛ در حالی که خانواده‌اش به دام افتادند و به اردوگاه نازی‌ها در لهستان و آلمان فرستاده شدند.

نمایی از داخل خانه‌ی آنه فرانک در هنگام مخفی شدن از دست نیروهای نازی

4- موزه‌ی چرچیل و اتاق فرمان جنگ در انگلستان

اگر سری به این موزه بزنید می‌توانید اتاق وینستون چرچیل را که در آن فرمان‌های جنگی لازم را در هنگام جنگ جهانی دوم به دولت می‌داد را ببینید. همچنین بقیه‌ی قسمت‌های این مکان در Westminster‌ به موزه تبدیل شده است. پناهگاه که درست در زیر خزانه‌ي شاهزاده قرار داشت، درست به همان شکلی که در آن زمان بود باقی مانده. این اتاق کمی قبل از شروع جدی جنگ در سال ۱۹۳۸ ساخته شده است.

شبیه‌سازی اتاق فرمان انگلستان در جنگ جهانی دوم به صورت موزه

5- پناهگاه ولف در لهستان

پناهگاه فوق سری ولف در عمق جنگل‌های مازوری ساخته شده و محل تجمع افسران هیتلر در جبهه‌ی شرقی جنگ بوده. این مکان فوق سری توسط سه مجموعه‌ي به شدت محافظت شده احاطه شده بود که پناهگاه هیتلر را تحت پوشش قرار می‌دادند. اگر چه امروز تنها خرابه‌ای از آن به جا مانده اما همچنان می‌توانید جایی را که فرمان عملیات باربوسا از آن صادر شده بود را ببینید.

بخشی از پناهگاه ولف که آدولف هیتلر مدت زمان زیادی در آن مخفی شده بود

6- ساحل اوماها در فرانسه

ساحل اوماها که امروز تفرجگاه ساحلی ایده‌آلی‌ست، روزگاری یکی از سواحل مهم نرماندی در جنگ جهانی دوم بوده که نیرو‌های آمریکایی در آن تجمع می‌کردند. نیروهای آمریکایی به دلیل بمباران‌های ناموفق قبل از به زمین نشستن، سه برابر بیشتر از دشمن آلمانی خود تلفات جنگی داشتند.

یادواره‌ای که با الهام از قطعات به جا مانده از کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی ساخته شده‌ است

7- ولگارد در روسیه

ولگارد یا استالینگراد سابق، اصلی‌ترین مرکز تقابل‌های آلمان و شوروی در جنگ جهانی دوم بوده است. نبرد مشهور استالینگراد یکی از خونین‌ترین نبرد‌های تاریخ بوده که حدود ۲ میلیون کشته، زخمی و اسیر داشت.

یادواره‌ی نبرد خونین استالینگراد در خاک شوروی

8- یادواره‌ی هولوکاست در آلمان

این یادمان نفس‌گیر که به یهودیان کشته‌ شده در اروپا تقدیم شده است، در واقع یادواره‌ای از هولوکاست است که در آن بیش از ۳ میلیون نفر قربانی شدند. این مکان شامل ۲۷۱۱ قطعه‌ي بتونی می‌شود که با ترتیب در کنار هم قرار گرفته‌اند و در قلب برلین ساخته شده.

تصویری هنری از یادمانی هنری به یادگار قربانیان فاجعه‌ی هولوکاست

جنگ جهانی دوم هنوز هم میراث خود را برای مردم جهان حفظ کرده؛ میراثی که یادآور جان‌باختن میلیون‌ها انسان است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که می‌خواهید این میراث را از نزدیک لمس کنید و چند دقیقه‌ای خودتان را جای سربازان تصور کنید، رفتن به این جاهای دیدنی را از دست ندهید.