همه چیز درباره ویزا و انواع آن


اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید، قبل از برنامه‌ریزی برای سفرتان باید ویزای کشور مدنظر را اخذ کنید. اما ممکن است سؤال کنید که ویزا چه اهمیتی دارد و انواع آن چیست؟ به طور کلی ویزا یا روادید، به نوعی کارت شناسایی شما در کشورهای خارجی است که توسط سفارت و کنسول‌گری کشور مربوطه صادر شده و بدون آن نمی‌توانید به کشورهای دیگر سفر کنید. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با انواع ویزا آشنا شوید.


چگونه ویزا بگیرم؟

به طور کلی 4 راه برای گرفتن روادید دارید که به شرح زیر است:

  1. مراجعه حضوری با مدارک مورد نیاز به سفارت کشور مدنظر و تکمیل فرم درخواست ویزا. اگر می‌دانید چه مدارکی مورد نیاز است و به زبان انگلیسی تسلط دارید، می‌توانید مستقیما و به صورت حضوری به سفارت بروید و درخواست ویزا دهید. البته یادتان باشد که حتما از مدارک مورد نیاز آگاهی داشته باشید و درک خوبی از زبان انگلیسی داشته باشید چون فرم درخواست معمولا به زبان انگلیسی پُر می‌شود. اگر مدارک ناقص یا اشتباه باشد و قسمتی از فرم درخواست را اشتباه پُر کرده باشید، احتمال ریجکتی شما بسیار بالا خواهد بود.
  2. مراجعه به آژانس‌های مسافرتی. در صورتی که مشغله کاری دارید، از مدارک مورد نیاز آگاهی ندارید یا می‌خواهید شانس بالایی برای ویزا شدن داشته باشید، بهترین راه مراجعه به آژانس‌های مسافرتی و اقدام از طریق آن‌ها است. این شرکت‌ها که معمولا کارگزار کشورهای مختلف هستند، مدارک مورد نیاز را از شما اخذ می‌کنند و تمام مراحل اخذ را انجام می‌دهند. به طور کلی این راه امنیت بالایی دارد چون کارشناسان مربوطه به شرایط اخذ ویزا و نحوه گرفتن آن آگاه هستند.
  3. مراجعه به سایت سفارت‌خانه‌ها و اخذ ویزا به صورت الکترونیکی (e-Visa). کشورهایی مثل آذربایجان، اندونزی و تایلند برای شهروندان ایرانی امکان صدور روادید را به صورت الکترونیکی فراهم کرده‌اند. گرفتن ویزا به صورت الکترونیکی بهترین راه است و امکان ریجکتی پائین است. چون در سایت سفارت‌خانه مدارک مورد نیاز ذکر شده و با آپلود آن‌ها، ویزا در مدتی کوتاه صادر می‌شود.
  4. اخذ روادید به صورت فرودگاهی(Visa on Arrival). از این طریق شما به محض ورود به فرودگاه کشور مقصد، مدارک‌تان را تحویل می‌دهید و اگر همه چیز خوب پیش برود، ویزا صادر می‌شود. البته ممکن است به دلایل مختلف مثل نقص مدارک، چند ساعتی در فرودگاه معطل شوید یا اصلا روادید صادر نشود. کشورهای کنیا، ساحل عاج، سریلانکا، آذربایجان، ارمنستان و آذربایجان از کشورهای مشهوری هستند که برای شهروندان ایرانی امکان صدور ویزای فرودگاهی را فراهم کرده‌اند.

انواع ویزا از نظر اهداف سفر

قبل از هر چیزی بهتر است با انواع کلی روادید آشنا شویم. هر فردی که برای اهداف مختلف وارد خاک کشورهای دیگر می‌شود، باید قبلا ویزای مربوطه را اخذ کرده باشد:

  • توریستی (برای اهداف گردشگری و دیدن آشنایان)
  • ترانزیت (برای توقف کوتاه مدت در فرودگاه‌ کشورهای ثالث)
  • تجاری یا کاری (برای اهداف کاری و تجاری)
  • درمان (برای موارد پزشکی)
  • ویزاهای بلند مدت (برای اهداف مهاجرتی و تحصیلی)

نکته‌ای که باید یادتان باشد این است که با داشتن هرکدام از این ویزاها نمی‌توانید در کشور مقصد برای اهداف دیگر اقدام کنید. به طور مثال اگر ویزای توریستی روسیه را دارید، فقط می‌توانید در این کشور از جاهای دیدنی روسیه بازدید کنید و نمی‌توانید با این نوع روادید کار یا تحصیل کنید. اگر این قانون نادیده گرفته شود، مسافر با جریمه‌های سختی روبرو می‌شود.


چند مرتبه می‌توانم با ویزا وارد و خارج شوم؟

از نظر دفعات ورود، ویزاها به 3 دسته یک‌بار ورود (Single)، دوبار ورود (Double) و چند بار ورود (Multiple) تقسیم می‌شوند که در ادامه به صورت جداگانه هرکدام را معرفی می‌کنیم.
ویزای یک‌بار ورود: در این نوع، با خارج شدن از خاک کشوری که ویزای آن را دارید، دیگر حق بازگشت و ورود برای بار دوم را ندارید.
ویزای دوبار ورود: با داشتن روادید دوبار ورود با توجه به مدت اعتبار آن، می‌توانید دو مرتبه به خاک کشور مدنظر وارد و خارج شوید.
ویزای چندبار ورود: دارندگان این نوع روادید با توجه به مدت اعتبار ویزا، می‌توانند به صورت نامحدود وارد کشوری که ویزای آن را دارند شوند.


اعتبار ویزا چیست؟

اعتبار ویزا به نوعی تاریخ انقضای برگه ویزای شماست. مثلا ویزای توریستی کوبا 3 ماه اعتبار دارد و به محض صدور ویزا، 90 روز فرصت دارید تا به کوبا سفر کنید.


مدارک مشترک برای اخذ ویزای کشورهای مختلف

داشتن مدارکی مانند: اصل پاسپورت، بلیط رفت و برگشت، برگه رزرو هتل، فرم درخواست، دو قطعه عکس و دعوتنامه معمولا برای اخذ بسیاری از کشورها مشترک است. پس بهتر است این مدارک را قبل از ارائه درخواست آماده داشته باشید. همچنین بهتر است مدارک به زبان انگلیسی و به صورت رسمی ترجمه شده باشند.

 


نکاتی درباره ویزا که بهتر است بدانید:

  • صدور ویزای برخی کشورها مثل آلمان، نیاز به مصاحبه حضوری در سفارت دارد. در مصاحبه‌های حضوری معمولا سؤالاتی راجع به اهداف سفر از شما پرسیده می‌شود. معمولا مصاحبه به زبان انگلیسی انجام می‌شود و پاسخ به آن‌ها اصلا سخت نیست. پیشنهاد می‌کنیم به سؤالات با صداقت پاسخ دهید تا فرایند ویزا شدن شما با مشکلی مواجه نشود.
  • معمولا مدت اقامت ویزا، براساس بلیط رفت و برگشت تعیین می‌شود. البته می‌توانید درخواست اقامت 1 ماهه را هم داشته باشید که قبول یا رد آن به نظر سفارت کشورها بستگی دارد.
  • برخی کشورها امکان تمدید مدت اقامت ویزا را برای شهروندان ایرانی فراهم کرده‌اند و برخی خیر. البته تمدید ویزا خیلی راحت نیست و بهتر است دلیل قانع کننده‌ای داشته باشید. برای ویزاهای توریستی، فرایند تمدید سخت نیست اما برای انواع دیگر کمی مشکل است.
  • داشتن ویزا به معنای ورود قطعی شما به کشور مدنظر نیست. مامور مرزبانی اگر به دلایل مختلف تشخصی دهد که واجد شرایط برای ورود نیستید، می‌تواند از ورود شما جلوگیری کند.
  • اگر مسافر بیش از مدت تعیین شده‌ای که در ویزا مشخص شده اقامت داشته باشد و برای تمدید هم اقدامی نکند، با جریمه‌های مختلفی روبرو خواهد شد. این جریمه‌ها ممکن است مالی باشد که هزینه سرسام‌آوری باید پرداخت شود، یا حتی می‌تواند حبس را در پی داشته باشد.
  • اگر سفارت کشور مربوطه با صدور ویزای شما مخالفت کرد و ریجکت شدید، بهتر است برای اقدام دوباره 3 تا 6 ماه صبر کنید و با دقت بیشتری فرآیند اخذ ویزا را انجام دهید.
  • در صورت ریجکتی، هزینه پرداخت شده توسط سفارت‌ها بازگشت داده نمی‌شود.
  • کشورهای عضو معاهده شینگن، ایالات متحده و کانادا سخت‌گیری‌های بسیار زیادی برای ویزا دادن به شهروندان ایرانی دارند و احتمال رد شدن درخواست ایرانی‌ها بسیار بالاست.


تضمینی برای گرفتن ویزا وجود دارد؟

به طور کلی هیچ تضمینی از طرف سفارت‌ها و آژانس‌های مسافرتی برای ویزا شدن متقاضیان وجود ندارد. البته اگر مدارک کامل باشد و تمام مراحل اخذ ویزا را به صورت صحیح و قانونی پیموده باشید، ویزای شما صادر می‌شود. برای گرفتن روادید، کارشناسان ویزاکار در خدمت شما هستند و قبل از اقدام، می‌توانید با ویزاکار مشورت کنید تا امکان ویزا شدن شما بالاتر رود. پس برای سفرتان آماده شوید و آرزومندیم شما هموطن عزیز سفر خوبی داشته باشید!