تفاوت پاسپورت و ویزا در چه چیزهایی است؟

وقتی موضوع سفر خارجی به میان می‌آید، دو واژه‌ی پاسپورت و ویزا را بارها می‌شنویم. اما این دو واژه‌ی جدایی ناپذیر معانی متفاوتی دارند که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.


پاسپورت چیست؟

قبل از هر توضیحی بهتر است بدانید گذرنامه واژه‌ی فارسی پاسپورت است و معانی یکسانی دارند. پاسپورت مدرکی است حاوی مشخصات شخصی فرد از جمله نام، نام خانوادگی، تابعیت، شماره گذرنامه و... که نشان می‌دهد شما شهروند کشور خاصی هستید. پاسپورت زمانی برای شما صادر می‌شود که کشور مبدا با توجه به مدارک ارائه شده، شما را مجاز به خروج از کشور بداند. علاوه بر این امنیت و حقوق شما را خارج از مرزهای کشور تضمین می‌کند. پاسپورت‌های ایرانی 32 صفحه دارند که 2 صفحه اول به مشخصات فردی و عکس تعلق دارد، مابقی صفحه‌ها محل درج لیبل ویزا و مهر ورود و خروج است.
پاسپورت در همه کشورها یک معنی دارد و تفاوت آنها تنها در ظاهر و رنگ‌شان است. برای مثال جلد پاسپورت‌ها در ایران زرشکی و یا کشورهای جزو حوضه کارائیب مثل اروگوئه یا برزیل آبی رنگ هستند. پاسپورت‌ یا گذرنامه‌های ایران در سه نوع عادی(توریستی)، سیاسی و خدمت(رسمی) صادر می‌شود.
گذرنامه عادی یا توریستی: گذرنامه عادی برای عموم مردم صادر می‌شود که از آن می‌توانید برای سفر، تحصیل و تجارت به خارج از کشور استفاده کنید.
گذرنامه خدمت یا رسمی: این نوع گذرنامه فقط برای کارمندان دولت در زمینه امور کشور صادر می‌شود.
گذرنامه سیاسی: این گذرنامه برای افراد بالا رتبه سیاسی مانند رییس‌جمهور، وزرا و... صادر می‌شود.

تفاوت پاسپورت و ویزا چیست؟

تصویری از پاسپورت ایران با جلد زرشکی

ویزا چیست؟

ویزا یا روادید مجوزی برای خروج از کشور و رفتن به کشوری خاص است که این اجازه را نمایندگان قانونی، کنسولگری و یا سفارت‌خانه کشور مقصد به شما می‌دهند. ناگفته نماند که نمایندگانی قانونی کشورها حتی با توجه به کامل بودن مدارک می‌توانند این درخواست را به دلایل مختلف رد کنند. در صورت اجازه لیبلی در یکی از صفحات پاسپورت شما زده می‌شود که در آن نوع ویزا، مدت اقامت و تاریخ ورود مشخص شده است.
همانطور که گفتیم ویزا انواع مختلفی دارد که هر کدام نشان دهنده هدف شما از آن سفر است و عبارتند از:
ویزای توریستی: این ویزا برای افرادی صادر می‌شود که در مدت معین و محدودی قصد سفر و گردشگری به کشورهای دیگر را دارند.
ویزای تحصیلی: این ویزا برای دانشجویانی صادر می‌شود که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند.
ویزای ترانزیت: این نوع ویزا برای عبور از کشوری خاص و رسیدن به کشور مقصد صادر می‌شود که نهایتاً 5 روز اعتبار دارد.
ویزای کاری: برای سفرهای کاری و تجاری در یک کشور خاص صادر می‌شود.
ویزای دیدار با خانواده و اقوام: این ویزا صرفاً برای دیدار با افراد خاص و نزدیک صادر می‌شود.
ویزای درمان: این نوع ویزا برای درمان بیماری‌هایی صادر می‌شود که مداوای آن در کشور مقدور نیست.
ویزای شنگن: با صدور این ویزا می‌توانید به تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنید.

تفاوت پاسپورت و ویزا چیست؟

ویزا به معنی مجوز ورود به کشور دیگری است

تفاوت پاسپورت و ویزا چیست؟

به طورکلی پاسپورت مدرک یا سندی است که نشان‌دهنده هویت شما و اجازه خروج از کشور است. در حالی‌که ویزا به نوعی مجوز گفته ‌می‌شود که توسط کشور مقصد به منظور اجازه برای ورود خاک آن برای شما صادر می‌شود.

رنگ‌های مختلف پاسپورت به چه دلیل است؟

نمی‌توان به طور قطع گفت که انتخاب رنگ پاسپورت‌ کشورهای مختلف بر اساس اصول خاصی انتخاب شده. همچنین نمیتوان گفت بدون دلیل یا اتفاقی هم هستند. مثلاً در رنگ برخی از آن‌ها جغرافیا، سیاست و دین تاثیرگذار بوده است. رنگ بیشتر پاسپورت‌ها در طیف قرمز و آبی قرار دارد.

پاسپورت با جلد قرمز

جلد پاسپورت کشورهای جزو اتحادیه اروپا به غیر از کشور کرواسی در طیف قرمز قرار دارد. حتی ترکیه که قصد پیوستن به این اتحادیه را دارد از همین رنگ استفاده کرده است. کشورهای عضو گروه آندین (مربوط به کشورهای آمریکای لاتین) از جمله کلمبیا، اکوادور، بولیوی و پرو نیز پاسپورت‌های‌شان به رنگ قرمز است.  البته انتخاب این رنگ برای کشور سوئیس به دلیل هم‌رنگ بود با رنگ پرچم کشورشان است.

پاسپورت با جلد آبی

کشورهایی حوضه‌ی کارائیب و کشورهای عضو مرکوسور مانند آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه و برزیل جلد پاسپورت‌شان آبی است. کشور ونزوئلا با اینکه عضو مرکوسور است اما به دلیل اینکه در گذشته جزو گروه آندین بوده پاسپورت‌اش همچنان به رنگ قرمز است.

رنگ‌های مختلف گذرنامه‌ها

پاسپورت با جلد سبز

به دلیل اهمیت رنگ سبز در اسلام، بیشتر کشورهای اسلامی از این رنگ برای جلد پاسپورت خود استفاده می‌کنند. کشورهایی چون نیجریه و سنگال جزو این دسته از کشورها هستند.

گذرنامه مشکی

انتخاب رنگ مشکی و کدر جدا از رسمی بودن آن باعث می‌شود آلودگی و کثیفی کمتر روی آن مشخص باشد. جلد پاسپورت کشورهایی چون بوتسوانا، زامبیا و نیوزلند به رنگ مشکی است. در میان این کشورها شاید انتخاب رنگ مشکی برای زامبیا دلیل قوی‌تری داشته باشد؛ زیرا رنگ ملی این کشور مشکی است.