ویزای الکترونیکی چیست؟

دارندگان پاسپورت ایرانی تا چند سال پیش برای گرفتن ویزای کشور مقصد، باید فرایند وقت‌گیر و پُرهزینه‌ای را در سفارت‌خانه‌ها سپری می‌کردند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، شهروندان ایرانی به راحتی می‌توانند از طریق موبایل یا رایانه شخصی و تنها با چند کلیک، ویزای الکترونیکی برخی از کشورها را اخذ کنند. در ادامه همراه ما باشید تا با ویزای الکترونیکی، شرایط اخذ آن و کشورهایی که این نوع ویزا را صادر می‌کنند، آشنا شوید.

تعریف ویزای الکترونیکی

با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، به راحتی می‌توانید در هرجا که قرار دارید و با استفاده از اینترنت، برای اخذ ویزای الکترونیکی اقدام کنید. البته این امر لازمه داشتن روابط دیپلماتیک مناسب بین ایران و کشورهای دیگر است. روابط ایران با برخی از همسایگان خود مانند آذربایجان و عمان مناسب است؛ بنابراین دارندگان پاسپورت ایرانی، به راحتی می‌توانند درخواست ویزای الکترونیکی کشورهای ذکر شده را بدهند. با ویزای الکترونیکی نیازی به تعیین وقت مصاحبه و رفتن به سفارت نیست. با این روش، درواقع سفارت به صورت آنلاین در خدمت شماست! این نوع روادید هیچ فرقی با روادید سفارتی ندارد. اما سؤال این است: چه کشورهایی امکان گرفتن ویزای الکترونیکی را برای ایرانیان فراهم کرده‌اند؟

اخذ ویزای الکترونیکی

اخذ ویزای آنلاین | عکس از: www.engineeringnews.co.za

لیست کشورهایی که به ایرانیان ویزای الکترونیکی می‌دهند

به تازگی کشورهای مختلفی سایت صدور ویزای الکترونیکی را دایر کرده‌اند و روز به روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. در جدول زیر نام کشورها آمده است:

آفریقا آسیا
آنتیگوا و باربودا آذربایجان
بنین کامبوج
ساحل عاج هند
جیبوتی قرقیزستان
اتیوپی عمان
گابن قطر
کنیا ازبکستان
لسوتو تاجیکستان
نیجریه اندونزی
رواندا  
سریلانکا  
اوگاندا  
زامبیا  

 

مزایا و معایب ویزای الکترونیکی

اولین مزیت روادید الکترونیکی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه است. این نوع روادید در مقایسه با ویزای عادی، هم قیمت کمتری دارد و هم اینکه نیاز نیست به سفارت کشور مدنظر بروید و ساعت‌ها یا حتی روزها برای صدور ویزا معطل بمانید. معمولا ویزای الکترونیک در عرض 1 تا 7 روز صادر می‌شود. همچنین در سامانه درخواست ویزای الکترونیکی، در عرض چند دقیقه فرم درخواست روادید را پُر می‌کنید و مدارکی مانند اصل پاسپورت و عکس را به صورت اسکن شده آپلود خواهید کرد.

این نوع ویزا معایبی هم دارد. اولین عیب، مربوط به نحوه پرداخت ویزای الکترونیکی است. پرداخت هزینه این نوع روادید فقط با کارت‌های پرداخت بین‌المللی مثل پی‌پال (Paypal) و مستر کارت (Master Card) میسر است که در ایران با وجود تحریم‌ها، نمی‌توان به راحتی کارت‌های پرداخت بین‌المللی را به دست آورد. البته برخی شرکت‌های تجاری می‌توانند این کارت‌ها را برای‌تان تهیه کنند اما هزینه نسبتا زیادی باید برای آن بپردازید. بهترین راه، اقدام از طریق آژانس‌های مسافرتی مانند ویزاکار است. این شرکت‌ها به راحتی پرداخت هزینه روادید الکترونیکی را برعهده می‌گیرند. فرم درخواست آنلاین هم باید با دقت فراوان تکمیل شود. زیرا اگر اطلاعات وارد شده با مدارک اسکن شده تطابق نداشته باشد، احتمال ریجکتی بسیار بالا می رود.

نکاتی که بهتر است درباره ویزای الکترونیکی به یاد داشته باشید:

  • فرم درخواست آنلاین باید با دقت فراوان تکمیل شود. زیرا اگر اطلاعات وارد شده با مدارک اسکن شده تطابق نداشته باشد، احتمال ریجکتی بسیار بالا می رود.
  • روادید الکترونیکی به صورت یک فایل PDF یا JPEG برای متقاضی صادر می‌شود. مسافر باید هنگام رسیدن به کشور مقصد، پرینت روادید الکترونیکی را به مامور مرزی نشان دهد.
  • دارندگان روادید الکترونیکی حتما باید از فرودگاهی که کشور مقصد تعیین می‌کند، وارد شوند.
  • آماری درباره مدت اقامت مجاز در کشورهای ذکر شده در دسترس نیست. بهتر است هنگام اقدام روادید آنلاین هر کشور، از طریق صفحه درخواست یا سایت سفارت از اعتبار اقامت ویزای آنلاین خود مطلع شوید.
  • معمولا روادید الکترونیکی به صورت یک‌بار ورود صادر می‌شود.

روادید الکترونیکی می‌خواهید؟ ویزاکار با شماست

ویزاکار مفتخر است اعلام کند برای آرامش و راحتی مسافران گرامی، در صورت درخواست متقاضیان می‌تواند ویزای الکترونیکی کشورهای آسیایی را برای آن‌ها اخذ کند. در صورتی که قصد سفر توریستی به کشورهای آسیایی ذکر شده در جدول را دارید، فقط کافی‌ست با ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت روادید الکترونیکی‌تان را دریافت کنید.