چطور با کوله‌پشتی به هرجای دنیا سفر کنیم؟

حتما بارها وقتی چمدان سنگین‌تان را روی زمین به سختی می‌کشیدید به این فکر کرده‌اید که ای کاش وسایل کمتری برداشته بودید؟ یا وقتی به دنبال وسیله‌ای در انبوه لباس‌های‌تان گشته‌اید از این‌همه وسیله کلافه شده‌اید؟ بارها مسافرانی را دیده‌ایم که برای سفری هرچند کوتاه چندین ساک همراه خود داشته‌اند. در این مواقع همیشه به حال کسانی که سبک سفر می‌کنند غبطه می‌خوریم و این افسوس زمانی به اوج خود می‌رسد که خیلی از وسایل را بدون آنکه از آن‌ها استفاده کرده باشیم برمی‌گردانیم. مشکل اصلی از جایی شروع می‌شود که ما برای سفر وسایلی را برمی‌داریم که دوست داریم نه وسایلی که واقعا به آن نیاز داریم. مثلا برای سفری دو روزه نیازی به 5 پیراهن، 4 شلوار و یا 3 جفت کفش نداریم. در این مواقع پیشنهاد می‌کنیم سفر خود را جزء به جزء تجسم کنید، جاهایی که قرار است بروید، یا برنامه‌هایی که می‌خواهید در آن شرکت کنید. در نهایت با کمی نظم، خلاقیت و تکنیک می‌توانید با یک کوله به همه جا سفر کنید.

2 نکته مهمی که در چیدن وسایل کوله‌پشتی نباید فراموش کنید

  1. توازن در کوله: یعنی وسایل سنگین در کوله بخش شوند و سنگینی به یه قسمت یا طرف بدن وارد نشود
  2. وسایل سنگین را نزدیک به بدن گذاشته و وسایل سبک در پشت و بالای کوله. با این کار فشار به شانه‌ها وارد نمی‌شود.

با چه وسیله نقلیه‌ای سفر می‌کنید؟

اینکه قرار است با چه وسیله نقلیه‌ای سفر کنید بسیار مهم است. هواپیما، قطار، اتوبوس و... هر کدام ظرفیت متفاوتی در حمل بار دارند. پس پیش از سفر حتما از میزان باری که می‌توانید همراه خود داشته باشید مطمئن شوید.

انتخاب کوله‌پشتی مناسب

 کوله پشتی‌ها انواع مختلفی دارند که حجم آن‌ها بر مبنای لیتر اندازه‌گیری می‌شود. در صورتی‌که قبل از سفر قصد خرید کوله دارید حتما به این موضوع توجه کنید.

 

 

سایز کوله‌پشتی‌ها بر مبنای لیتر

اولویت‌بندی وسایل

همه وسایل خود را کنار هم بگذارید و بر اساس اهمیت‌ و نیازتان اولویت‌بندی کنید. مثلا بلیط، مدارک، کارت شناسایی و... باید در دسترس باشند تا در جایی که نیاز است مجبور نشوید کل کیف‌تان را بیرون بریزید. نقشه، دوربین، کرم ضدآفتاب، عینک و... از جمله وسایلی هستند که باید در دسترس باشند پس آن‌ها را روی بقیه وسایل بگذارید.

می‌توانید برای وسایل ضروری و مهم مثل مدارک، پول‌ و... یک کیف کمری همراه داشته باشید. کیف کمری محاسن زیادی دارد که شما از همراه داشتن آن شیمان نمی‌شوید:

  •     جای زیادی نمی‌گیرد
  •     مدارک و وسایل مهم در دسترس شما هستند
  •     بسیار سبک است
  •     اگر اتفاقی برای کوله بیفتد مدارک مهم خود را از دست نمی‌دهید

 

 

وسایل خود را بر اساس نیازتان اولویت‌بندی کنید

استفاده از قوطی‌های بهداشتی

شامپو و دیگر وسایل بهداشتی جای زیادی می‌گیرد که بهتر است جای حمل، آن‌ها را در مقصد خریداری کنید. اما اگر از شامپوی یا محلول خاصی استفاده می‌کنید که حتما باید همراه‌تان باشد از قوطی‌های کوچکی که در بازار است به همین منظور وجود دارد استفاده کرده و به اندازه‌ی نیاز از آن بردارید.

نمونه‌ای از پک‌های بهداشتی سفر

نحوه چیدن وسایل در کوله

وسایلی که له نمی‌شوند یا در اثر فشار آسیب نمی‌بینند را پایین کوله بگذارید. مثلاً اگر کفش دیگری دارید و تا رسیدن به مقصد به آن نیازی ندارید آن را در کف کوله بگذارید. پس از گذاشتن وسایل محکم، بین آن‌ها را با شلوار، تی‌شرت و دیگر وسایل‌ انعطاف‌پذیر پر کنید. از وسایل کوچک‌تر مثل جوراب، لباس زیر و... می‌توانید برای پر کردن فضای خالی بین وسایل استفاده کنید. در صورتی‌که لباس خاصی دارید که نمی‌خواهید چروک شود آن را در قسمت ضربه‌گیر لپتاپ در کوله بگذارید. فضای آن قسمت به اندازه‌ای هست که علاوه بر لپ‌تاپ چند لباس دیگر را در خود جای دهد.
به بیرون از کوله پشتی هم فکر کنید.

به هر دلیلی ممکن وسایل شما در کوله جا نشود، مثلاً در فصل سرما که لباس‌ها حجم بیشتری دارند. اینکه بگیم 7 لایه روی هم بپوشید مطمئمناً نمی‌تواند پیشنهاد خوبی باشد اما پوشیدن یک لباس گرم با یک جلیقه و گرمکن یا سوئیشرتی روی آن که بشود در هواپیما یا هر وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگری در آورد فکر بدی نیست. حتی می‌توانید در مواقعی که وسایلب شما زیاد است کفش‌تان را از کوله‌تان آویزان کنید.

آویزان کردن صندل به کوله‌پشتی

بسیاری از کوه‌نوردان و  سفر روهای حرفه‌اای از تکنیک آویزان کردن وسایل به کوله استفاده می‌کنند.