نحوه دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی، ترانزیت خودرو و مجوز عبور گمرکي

نحوه درخواست گواهینامه رانندگی بین‌المللی

این روزها مسافرت با ماشین شخصی طرفداران زیادی پیدا کرده است و افراد ترجیح می‌دهند به جای مسافرت با هواپیما، قطار و اتوبوس با ماشین خودشان به سفر بروند. درصورتی‌که شما هم جزو این افراد هستید باید در فکر دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی باشید. گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی یک‌ساله و سه‌ساله هستند و با دریافت آن می‌توانید در کشورهای خارجی رانندگی کنید.
دو نکته را حتماً از قبل چک کنید؛ اول اینکه برخی کشورها گواهینامه با اعتبار 3 سال را قبول ندارند که در این صورت باید گواهینامه با اعتبار 1سال را دریافت کنید. دوم اینکه حتماً چک کنید کشور مقصد، گواهینامه دریافتی را به رسمیت می‌شناسند زیرا تعداد محدودی از کشورها ممکن است این گواهینامه را قبول نکنند. زمانی‌که اعتبار گواهینامه به اتمام می‌رسد باید برای گواهینامه جدید دوباره درخواست دهید و امکان تمدید آن وجود ندارد.
گواهینامه‌های بین‌المللی به زبان فارسی و 7 زبان بین‌المللی ترجمه شده است که عبارتند از انگلیسی، فرانسوی، عربی، آلمانی، روسی، چینی و اسپانیایی.


مدارک مورد نیاز برای درخواست گوهینامه بین‌المللی

  • همراه داشتن اصل گواهینامه رانندگی معتبر جمهوری اسلامی ایران. برای درخواست گواهینامه‌ بین‌المللی یک‌ساله اصل گواهینامه شما باید حداقل یک ماه‌وسه روز اعتبار و برای گواهینامه‌های بین‌المللی سه‌ساله باید حداقل 3 سال اعتبار داشته باشد.
  • گواهینامه بین‌المللی قبلی (در صورتی که اعتبار داشته باشد.)
  • یک قطعه عکس 4*3 (حجاب کامل برای خانم‌ها الزامی است)
  • اصل یا کپی از صفحه اول شناسنامه
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه‌های مربوطه

از چه روش‌هایی می‌توان گواهینامه رانندگی بین المللی دریافت کرد؟

نمونه‌ای از گواهینامه بین‌المللی

نحوه دریافت پلاک ترانزیت

آیا می‌دانید پلاک ترانزیت به چه کار می‌آید؟ پلاک ترانزیت برای شناسایی وسیله‌نقلیه شما در کشورهای دیگر صادر می‌شود. پلاک‌ ترانزیت برای هر وسیله نقلیه فقط یک‌بار صادر می‌شود که اختصاصی برای همان وسیله است و تا پایان عمر وسیله معتبر است. به زبان ساده‌تر پلاک به ماشین تعلق می‌گیرد نه به فرد و شماره پلاک هیچوقت تغییر نمی‌کند. پلاک‌های اتومبیل‌رانی و جهان‌گردی قدیمی عبارتند از:

  • پلاک با زمینه سفید و پنج عدد سبز رنگ که سه حرف TEH در پیشوند آن قرار دارد.
  • پلاک با زمینه زرد و پنج عدد سیاه رنگ که سه حرف THR در پیشوند آن قرار دارد.
  • پلاک‌های دو حرفی IR با زمینه زرد و پنج عدد سیاه رنگ.

از تاریخ 20 شهریور 1389 پلاک ترانزیت با طرح جدید در نمایندگی‌ها قابل دریافت شد. و از تاریخ 3 مهر 1389 هیچگونه خدماتی به دارنده پلاک‌های قدیمی که پیشوند TEH و THR داشتند داده نمی‌شد. از میان دارندگان پلاک‌های قدیمی تنها افرادی که پلاک آن‌ها با دو حرف IR شروع می‌شد می‌توانستند از تاریخ 12 اسفند 91 با دادن پلاک قدیمی پلاک جدید دریافت کنند.


مدارک مورد نیاز پلاک ترانزیت

  • همراه داشتن اصل پروانه خروج موقت و دارای اعتبار (برگه کاپوتاژ) که توسط گمرک صادر شده است.
  • اصل یا کپی گذرنامه‌ای که اعتبار داشته باشد.
  • اصل یا کپی سند مالکیت خودرو
  • همراه داشتن گواهینامه رانندگی بین المللی دارای اعتبار که توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی صادر شده باشد.
  • تكميل فرم‌هاي مربوطه

مدارک ترانزیت تنها در نمایندگی‌های منتخب کانون اتومبیلرانی و جهانگردی قابل ارائه است. توجه داشته باشید که اگر مالک خودرو اقدام به فروش وسیله خود کند، موظف است پلاک ترانزیت را نیز به مالک انتقال دهد. (این اقدام طبق تفاهم طرفین انجام می‌شود).

پلاک ترانزیت برای شناسایی وسیله‌نقلیه شما در کشورهای دیگر صادر می‌شود

مجوز عبور گمرکی

برای تسهیل تردد وسایل نقلیه موتوری از مرزهای زمینی دفترچه‌ای صادر می‌شود که "کارنه دو پاساژ" نامیده می‌شود. این دفترچه در تعداد برگ‌های مختلف 5، 10، 15 و 25 برگی است که با هر بار عبور از مرز یک برگ از آن باطل می‌شود. شما می‌توانید بسته به تعداد سفرهایی که در سال می‌روید تعداد برگ‌های دفترچه را انتخاب کنید، زیرا اعتبار دفترچه‌ها تنها یک‌سال از تاریخ صدور است. البته پس از تاریخ اعتبار می‌توانید برگه‌های استفاده نشده دفترچه را تمدید کنید.
نکته1: دفترچه کارنه دو پاساژ تنها در دفتر مرکزی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی قابل ارائه است.
نکته2: دفترچه کارنه‌دو‍‌پاساژ برای ورود به حدود 37 کشور جهان الزامی است.


مدارك مورد نياز  برای صدور دفترچه:

  •  اصل برگه کاپوتاژ
  • اصل و یا تصویر سند مالکیت خودرو
  • اصل یا تصویر گذرنامه
  • ارائه گواهینامه رانندگی بین المللی صادره توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی
  • تكميل فرم‌هاي مربوطه

مجوزی که برای برای تسهیل تردد وسایل نقلیه موتوری از مرزهای زمینی

هزینه‌های صدور دفترچه و ودیعه خودرو

ودیعه برای خودروهای شخصی به مبلغ 5/400/000 ریال، برای خودروهای حمل‌ونقل و مسافربری مبلغ 3/600/000 ریال (این خودروها حتماً باید زیر نظر یکی از شركت‌هاي حمل‌و‌نقل و مسافربري همگاني از مرزها خارج شوند.
برای هر بار درخواست دفترچه کارنه باید مبلغ 14/400/000 ریال بابت تشکیل پرونده و ثبت شرکت پرداخت کنید. همچنین می‌توانید با تحویل لاشه دفترچه کارنه، قبض ودیعه و معرفی‌نامه شرکت حمل‌ونقل (این مورد مخصوص شرکت‌های حمل‌ونقل است) مبلغ ودیعه خود را دریافت کنید. توجه داشته باشید که حضور مالک خودرو در این مورد الزامی است.
در آخر اگر هنوز نقطه مبهمی و یا سوال خاصی در مورد دفترچه کارنه وجود دارد که به جواب آن نرسیدید می‌توانید با شماره 11-88500209 تماس بگیرید.