آیا هنگ کنگ کشور امنی برای مسافرت است؟

از 9 ژوئن 2019 (19 خرداد 98) اعتراضات مختلفی در هنگ کنگ به وقوع پیوسته و این موضوع به مشکلی بزرگ برای دولت این کشور تبدیل شده است. دولت هنگ کنگ لایحه‌ای پیشنهاد داده‌ که به دولت چین اجازه می‌دهد فراریان و مجرمان را به سرزمین اصلی آن‌ها استرداد دهد. همین موضوع باعث ناراحتی و تظاهرات مردم هنگ کنگ شده است. بااینحال دولت این کشور درها را بر روی گردشگران نبسته‌ و هنوز امکان سفر به این کشور وجود دارد. اما یک سؤال مهم ذهن گردشگران را به خود مشغول کرده است؛ آیا سفر به هنگ کنگ در شرایط فعلی، ارزش ریسک کردن را دارد؟ اگر شما هم قصد سفر به هنگ‌کنگ را دارید، در ادامه مطلب همراه ما باشید تا از شرایط فعلی این کشور آسیایی مطلع شوید.

تظاهرات در هنگ کنگ: هر آن‌چه که باید بدانید

حدوداً از 5 ماه پیش تظاهرات در هنگ کنگ آغاز شد و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها پایان یابد. در تاریخ 19 خرداد اولین اعتراضات مردمی شکل گرفت و حدود 1 میلیون از شهروندان هنگ کنگی در تظاهراتی مسالمت‌آمیز نسبت به لایحه‌ای جدید اعتراض خود را به گوش دولت رساندند. در قانون جدید، دولت چین می‌تواند مجریان و فراریانی که در هنگ‌کنگ به سر می‌برند را شناسایی و محاکمه کند. رفته رفته اعتراضات شکل جدی‌تری به خود گرفت و پلیس برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد. معترضان هم در اقدامی تلافی‌جویانه مواد آتش‌زا مانند کوکتل مولوتوف و آجر را به سمت پلیس پرتاب کردند و برخی اعتراضات از حالت مسالمت‌آمیز فاصله گرفت.

آیا در شرایط فعلی، سفر کردن به هنگ کنگ امن است؟

اگرچه شدت و حجم اعتراضات روز به روز درحال افزایش است، اما به راحتی می‌توان از آن دوری کرد. اعتراضات معمولا در اواخر هفته یا تعطیلات شکل می‌گیرد و قبل از آن از طریق هشدارهای پلیس، رسانه‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود. توجه به رسانه‌ها این اطمینان را به گردشگران می‌دهد که خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند. اگر قصد سفر به این کشور آسیایی را دارید، از آخرین وضعیت این کشور مطلع شوید تا سفری امنی داشته باشید. سایت‌های MTR Mobile، CitybusNWFB و فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ می‌تواند کمک زیادی دراینباره به شما کند.

فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ

نمایی از فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ | عکس از: scmp.com

شرایط فعلی تا چه حد بر روی کیفیت سفر من اثرگذار است؟

در ماه‌های اخیر چند تظاهرات در فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ رخ داد و باعث تعطیلی چهارمین فرودگاه پُر تردد آسیا شد. این مسئله بسیاری از پروازها را با تاخیر مواجه کرد و برنامه مسافرت هزاران توریست تغییر یافت. در سال 2018 بیش از 74 میلیون مسافر از طریق این فرودگاه رفت و آمد داشتند. خوشبختانه در حال حاضر ورود به فرودگاه هنگ کنگ نیاز به برنامه سفر چاپ شده یا پاسپورت دارد. بنابراین دیگر افراد مختلف نمی‌توانند بدون داشتن مدارک یاد شده به فرودگاه وارد شوند و تظاهرات جمعی کنند. از زمانی که این قانون در فرودگاه اجرا شد، مشکلی در فرودگاه دیگر پیش نیامده و پروازها طبق برنامه پیش می‌رود. اگرچه پیشنهاد می‌شود برای پروازهای خروجی (برگشت)، کمی زودتر از موعد مقرر به فرودگاه بروید.

جاذبه‌های گردشگری، هتل‌ها و رستوران‌های هنگ کنگ چطور؟

حدوداً برای دیدن هر جاذبه، باید 5-6 دقیقه در صف فروش بلیط بایستید که به نظر زمان زیادی نمی‌آید. در ماه آگست حدود 62 درصد هتل‌ها از نظر پذیرش گردشگران، تکمیل بودند. هتل‌های منطقه ویکتوریا پیک (منطقه‌ای محلی که رستوران‌های با کیفیت و چشم‌انداز زیبا دارد) بیشتر شب‌ها خالی بودند. در کل هر نوع جاذبه گردشگری، هتل‌ یا رستوران‌هایی که می‌خواهید در طول سفرتان از آن بازدید کنید یا اقامت داشته باشید، تفاوت چندانی با قبل از شروع اعتراضات نخواهد داشت. بسیاری از جاذبه‌های محبوب هنگ کنگ هنوز هم پذیرای گردشگران هستند. فقط بهتر است بدانید گردشگران کمتری نسبت به قبل دارند.

منطقه ویکتوریا پیک هنگ کنگ

منطقه زیبای ویکتوریا پیک | عکس از: lonelyplanet.com

قصد سفر به هنگ کنگ را دارید؟ ویزاکار باشماست

قصد دارید برای چند ماه دیگر به هنگ کنگ سفر کنید؟ خوشحال می‌شویم به شما کمک کنیم. می‌توانید تمام مراحل اخذ روادید را به ویزاکار بسپارید. ما با قیمتی مناسب و درکم‌ترین زمان ممکن ویزای توریستی هنگ‌ کنگ را به دست‌تان می‌رسانیم.