پیکاپ ویزا (pickup Visa) چیست؟

امروزه بازار سفرهای خارجی به منظور گردش، تجارت، تحصیل و مهاجرت بسیار داغ شده است. اما گاهی به دلایل مختلف پا نهادن در این مسیر با مشکل روبرو می‌شود. اگر اهل سفرهای خارجی هستید حتماً بارها کلمه پیک‌آپ به گوش‌شان خورده، مخصوصاً اگر قصد سفر به کانادا یا آمریکا را داشته باشید.
به طور کلی برای ورود به کشورهای دیگر (جز تعداد محدودی از کشورهای همسایه و چند کشور دیگر) نیاز به اخذ ویزا دارید. برای این کار باید همراه با مدارک درخواستی به سفارت کشور مورد نظر بروید. حال اگر کشوری که قصد سفر به آن داریم در ایران سفارت نداشته باشد چه باید کرد؟
 همانطور که می‌دانید با توجه به مشکلات سیاسی کشورمان با برخی کشورها، سفارت‌خانه‌ای در ایران ندارند تا برای اخذ ویزا به آن مراجعه کنید. برای رفع این مشکل شخص باید به یک کشور واسطه که سفارت مقصد مورد نظرش را دارد مراجعه کند و این کار مستلزم اتلاف وقت و هزینه زیادی مانند رزرو هتل، بلیط و... است. در چنین شرایطی پیک‌آپ به دادتان می‌رسد. به طور کلی به پروسه ارسال پاسپورت و مدارک توسط یک نماینده یا کارگزار قانونی به سفارت مورد نظر پیک‌آپ گفته می‌شود.

پروسه ارسال پاسپورت و مدارک توسط یک نماینده یا کارگزار قانونی به سفارت مورد نظر پیک‌آپ گفته می‌شود.

در پیک‌آپ نیازی به حضور خود شخص نیست. زمانی‌که با درخواست ویزای متقاضی موافقت شود، ویزا به پاسپورت الصاق و به شخص بازگردانده می‌شود. اگر درخواست ویزا رد شود متقاضی باید پس از اطلاع از علت رد، مشکل را رفع و دوباره درخواست ویزا دهد. شاید به جای کلمه پیک‌آپ ویزا با پیک‌آپ پاسپورت مواجه شوید و این موجب سردرگمی در شما شود که این دو چه فرقی دارند. تفاوت این دو، فقط در کلمه پاسپورت و ویزا است و در پروسه انجام کار هیچ تفاوتی ندارند.
در آخر فراموش نکنید انتخاب کارگزار قانونی بسیار مهم است. چرا که حمل پاسپورت اضافی جرم محسوب می‌شود و اگر کارگزار مجوز قانونی نداشته باشد پاسپورت‌ها ضبط می‌شوند و به دردسر می‌افتید.