دلایل ریجکتی درخواست ویزای شینگن

هر وقت حرف از سفر خصوصاً اروپا می‌شود از دغدغه‌های اصلی مسافران، اخذ ویزا است. ترس از ریجکت شدن ویزا که این روزها در ایران میزان آن رو به افزایش است از نگرانی‌ و بدترین اتفاقات قبل از سفر هر مسافری است که تمام برنامه و رویاهای فرد را به هم می‌ریزد.

دلایل ریجکت ویزای شینگن

ریجکت شدن ویزا دلایل بسیار گوناگونی دارد و فهمیدن دلیل آن بسیار اهمیت دارد. زیرا ابتدا باید دلیل ریجکت شدن را متوجه شوید تا بتوانید آن را رفع کنید. در ادامه با دلایل ریجکتی و چگونه رفع آن آشنا می‌شوید.

  • ناتوانی در قانع کردن مسئول پرونده

گاهی با وجود کامل بودن تمام مدارک با درخواست ویزای شما موافقت نمی‌شود. براساس گزارش وب‌سایت رسمی اتحادیه شینگن مهم‌ترین دلیل ریجکت شدن افراد قانع نشدن مسئول پرونده از هدف سفر، چگونگی اقامت و اطمینان از بازگشت فرد در تاریخ مقرر است.

  • داشتن برنامه سفر مبهم

از مدارک لازم برای درخواست ویزا ارائه برنامه سفر دقیق به سفارت است. برنامه سفر شما باید دقیق و طبق برنامه باشد. مثلاً کشور شروع سفر با کشور سفارتی که در آن درخواست ویزا داده‌اید نباید متفاوت باشد حتی اگر هر دو جزو اتحادیه شینگن باشند. یا تاریخ پروازها با تاریخ ورود و خروج به هتل باید با هم همخوانی داشته باشند.

  • نداشتن مدارک مالی قابل اطمینان

افسر پرونده باید از اینکه شما توانایی تامین هزینه‌های سفر را دارید اطمینان پیدا کند. پس موجودی حساب، گردش حساب 6 ماهه اخیر و برگه تمکن مالی تاثیر زیادی در تایید یا رد شدن ویزای شما دارد. طبق این اطلاعات افسر پرونده متوجه می‌شود که شما در اینجا کار دارید و برای ادامه کار برمی‌گردید. فراموش نکنید که باید تمام درآمد خود را بگویید و اینکه هر کدام بابت چه چیزی است. مثلاً اگر شما ماهیانه از شغلی 7 میلیون درآمد دارید، از اجاره مغازه‌ای 5 میلیون تومان و... باید شرح تمام آن‌ها را ارائه دهید و نقطه‌ی مبهمی نگذارید. بسیاری از افراد برای اطمینان از تایید ویزا مبالغی بالاتر از درآمد خود را ارائه می‌‌دهند که این عدد با شغل شما هم‌خوانی ندارد و باعث ریجکتی ویزا می‌شود.

  • مناسب نبودن وضعیت اقتصادی دعوت‌کننده

اگر قصد دارید با دعوت‌نامه ویزا بگیرید وضعیت اقتصادی دعوت کننده بسیار مهم است. زیرا اگر مدارک مالی دعوت کننده را بررسی کنند و تشخیص دهند توانایی حمایت مالی شما در سفر را ندارد درخواست ویزای شما رد می‌شود.

  • نقص در ارائه مدارک

وجود نقص در مدارک ارائه شده به سفارت از دلایل اصلی ریجکت شدن ویزا است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از ارائه مدارک به سفارت چند بار آن‌ها را چک کنید تا مشکلی پیش نیاید.

  • جعل مدارک

بسیاری از افراد به دلیل مشاوره گرفتن از افراد نابلد و کم کردن هزینه‌ها به دنبال جعل مدارکی چون محل اقامت، تمکن مالی، رزرو پرواز و... می‌روند که این کار 100% به ضرر شما تمام خواهد شد. اگر افسر پرونده ذره‌ای به نادرست بودن اطلاعات شک کند به راحتی درخواست ویزای شما را رد  و به شدت با آن برخورد می‌کنند. همچنین فریب لیبل‌های جعلی ویزا را نخورید، خیلی از افراد سودجو از اشتیاق شما برای اخذ ویزا استفاده می‌کنند و با وعده‌های دروغین شما را گرفتار می‌کنند. فراموش نکنید که اگر افسر پرونده متوجه جعلی بودن مدارک شود نه تنها باید عواقب سخت این جرم را بپذیرید بلکه ممکن است از 5 سال تا همیشه از سفر به کانادا محروم شوید.

  • داشتن سابقه کیفری

داشتن سابقه کیفری هرچند کوچک یا قدیمی، که باعث آسیب رساندن به دیگران شود قطعاً باعث ریجکتی ویزای شما می‌شود.

  • پاسپورت آسیب دیده و یا منقضی

از مهم‌ترین مدارک در تمامی سفرها پاسپورت است پس سعی کنید آن را تمیز و سالم نگه دارید. در مواردی به دلیل مشکلات ظاهری پاسپورت مثل خراب شدن یا گم شدن صفحاتی از آن با درخواست ویزای شما موافقت نمی‌شود. همچنین قبل از ارائه پاسپورت به سفارت مطمئن شوید حداقل 6 ماه اعتبار و دو صفحه خالی برای مهر و ویزا دارد.

  • سوابق سفر

در صورتی‌که پاسپورت شما سفید باشد (هیچوقت سفری نرفته باشید) و یا در 10 سال گذشته سفرهایی رفته‌اید که با کشور متقاضی مشکل داشته، احتمال ریجکت شدن ویزای شما وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم اگر در آینده قصد سفر به کشورهای حوزه شینگن را دارید در انتخاب کشورهایی که می‌روید دقت کنید. همچنین سفر به کشورهایی که روابط خوبی با کشور انتخابی دارد می‌تواند باعث قوی‌تر شدن رزومه شما شود. مثلا برای رفتن به کانادا می‌توانید به کشورهای ترکیه، گرجستان و یا دوبی سفر کنید.

  • سفر خانوادگی

وقتی به صورت خانوادگی در خواست ویزا می‌دهید پیوند عاطفی شما با مبدا کم‌رنگ و یا قطع می‌شود در نتیجه احتمال بازنگشتن شما به کشور زیاد است، در این زمان، شانس شما برای تایید ویزا کم‌تر می‌شود. از راه‌هایی که باعث شدن کمرنگ شدن این احتمال می‌شود داشتن سابقه سفر خانوادگی به کشورهای دیگر و بازگشت از آن‌هاست.

  • مدت زمانی که برای اقامت در نظر گرفته‌اید

مدت زمان اقامتی که در برنامه سفر به سفارت ارائه کرده‌اید بسیار مهم است. برای مثال طبق قانون شما می‌توانید با ویزای توریستی، 183 روز در کانادا اقامت داشته باشید. اما داشتن برنامه سفر بیش از یک ماه کار عاقلانه‌ای نیست زیرا اقامت توریست به مدت طولانی کمی شک برانگیز است و می‌تواند باعث ریجکتی شما شود.

  • دعوت‌نامه از خانواده

در بعضی مواقع وجود دعوت‌نامه از اقوام موجب ریجکتی ویزا می‌شود. زیرا افسر پرونده این برداشت را می‌کند که خانواده فرد در کشور مقصد هستند و توانایی حمایت مالی مسافر را دارند، در نتیجه احتمال برگشت متقاضی کم است.

  • وجود هشدار در پرونده

وقتی درخواست ویزای شما رد می‌شود در پرونده شما یک هشدار یا آلرت گذاشته می‌شود. به آن معنا که اگر در بازه زمانی 6 تا 8 ماه به سفارت دیگری برای ویزا اقدام کنید، درخواست ویزای شما رد می‌شود. در این حالت بهترین کار صبر است و پیشنهاد می‌کنیم بگذارید حداقل 8 ماه از ریجکتی شما بگذرد. این هشدار تا 3 سال در پرونده باقی می‌ماند، پس در اقدام بعدی مطمئن شوید که تمام نواقص و مشکلات پرونده خود را برطرف کرده‌اید.

  • نامعتبر بودن مدارک اشتغال به کار

در صورتی‌که مدارک اشتغال به کار شما نامعتبر و غیرقابل پیگیری باشد با درخواست ویزای شینگن شما موافقت نمی‌شود. برگه اشتغال به کار باید در سه ماه اخیر، در سربرگ رسمی شرکت و با مهر و امضاء صادر شده باشد.

  • نداشتن بیمه معتبر

داشتن بیمه مسافرتی معتبر از مدارک مهم درخواست ویزا محسوب می‌شود. شما باید در مدت اقامت خود تحت پوشش بیمه‌ای معتبر قرار بگیرید. توجه داشته باشید که کشور مقصد، بیمه انتخابی شما را تحت پوشش داشته باشد.

  • شرایط سنی و مجرد بودن متقاضی

بیشتر کشورها با درخواست ویزای افرادی که زیر 30 سال سن دارند و مجرد هستند موافقت نمی‌کنند. زیرا ریسک بازنگشتن این افراد بسیار بالا است.

  • ارائه گواهی ازدواج یا تولد

درصورتی‌که گواهی تولد و ازدواج شما معتبر نباشد یعنی تایید مقامات وزارت کشور، سند مذهبی و دیگر معیارهای یک سند رسمی و معتبر را نداشته باشد احتمالاً با درخواست ویزای شما موافقت نمی‌شود.

ناتوانی در قانع کردن مسئول پرونده از مهم‌ترین دلایل ریجکتی ویزای شینگن است

چگونگی رفع ریجکتی ویزای شینگن

ریجکت شدن ویزا برای همه ناراحت و کلافه کننده است که همچون لکه ننگی بر پاسپورت خودنمایی می‌کند. در بند (۳)۲۳ توافقنامه شینگن حق اعتراض به تمام کسانی که با ریجکتی روبرو شده‌اند داده شده. اما اگر شخص یا شرکتی ادعا کرد می‌تواند ریجکتی شما را پاک کند یقیناً قصد سودجویی دارد، زیرا پاک کردن ریجکتی در حوزه اختیارات هیچکس نیست. خیلی از افراد با یک بار ریجکت امید خود را برای تلاش دوباره از دست می‌دهند، درست است که با یک‌بار ریجکت شدن احتمال اخذ ویزا برای دفعات بد سخت‌تر می‌شود اما غیر ممکن نیست و در صورت موفقیت در درخواست بعدی تاثیر ریجکتی قبلی کمرنگ‌تر می‌شود. پس از اعلام ریجکتی اعتراض کنید زیرا در غیراین‌صورت به آن معناست که شما دلایل سفارت را برای نواقص پرونده پذیرفتید و این نکته‌ای منفی در پرونده شما محسوب می‌شود. برای رفع ریجکتی باید مراحل زیر را طی کنید.

  • نامه‌ی ریجکتی خود را با دقت مطالعه کنید تا دلیل رد درخواست ویزای خود را متوجه شوید.
  • علاوه بر برطرف کردن نواقص پرونده تمام مدارک درخواستی ویزا را آماده کنید.
  • طی نامه‌ای رسمی، دقیق و فنی پرونده درخواست ویزای‌تان را دوباره به جریان بیندازید. فراموش نکنید این نامه قوانین و نگارش خاصی دارد که رعایت آن‌ها بسیار اهمیت دارد پس حتما از یک کارشناس خبره در این زمینه مشاوره بگیرید.

فرم کلی نامه به این صورت است:

  1. اطلاعات فردی متقاضی: نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل تولد، شماره پاسپورت، آدرس ایمیل و پست
  2. تاریخ ریجکت ویزا: در ابتدای نامه و بعد از نوشتن اطلاعات فردی تاریخی که ویزای شینگن ریجکت شده را می‌نویسید.
  3. دلیل ریجکت ویزا: باید دقیقا همان دلیلی که در نامه سفارت آورده شده را ذکر کنید.
  4. توضیحات شما برای رفع دلیل ریجکتی: در این قسمت که مهم‌ترین قسمت نامه است باید به طور کامل، مستند و با ارائه مدارک قابل استناد ثابت کنید که چرا دلیل سفارت برای رد درخواست شما اشتباه بوده است. توجه داشته باشد که این قسمت، مهم‌ترین بخش نامه است و تا حد زیادی سرنوشت رد یا تایید ویزای شما را تعیین می‌کند.

دانلود فایل ورد (Word) نامه اعتراض به ریجکتی ویزای شینگن

طبق توافقنامه شینگن تمام کسانی که درخواست ویزای آن‌ها ریجکت شده حق اعتراض دارند.

بهترین زمان برای درخواست مجدد ویزای شینگن

قانون خاص و نوشته شده‌ای در این زمینه وجود ندارد و شما می‌توانید حتی یک روز بعد از ریجکتی دوباره درخواست ویزا دهید اما این کار تا زمانی‌که اطمینان به کامل بودن مدارک ندارید کار عاقلانه نیست. این راه برای افرادی مناسب است که 100% اطمینان دارند مدارک‌شان کامل است و اشتباه از طرف سفارت بوده. با این‌حال کار درست این است که ابتدا نسبت به کامل بودن مدارک اطمینان حاصل کنید سپس درخواست مجدد بدهید.
ریجکتی ویزای شینگن تبعاتی از جمله اتلاف وقت، اعتبار، هزینه و... دارد که پروسه‌ای طولانی و خسته کننده است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام با کارشناسان ویزاکار مشورت کنید. کارشناسان ویزاکار آماده‌اند شما را تا زمان اخذ ویزای شینگن همراهی کنند.