تغییرات ویزای شینگن در سال 2020

همانطور که می‌دانید برای سفر به کشورهای اروپایی باید ویزای شینگن داشته باشید. همین موضوع باعث شده این نوع ویزا جزو معتبرترین و معروف‌ترین ویزاهای جهان محسوب شود. ویزای شینگن به قرارداد بین این کشورهای اروپایی گفته می‌شود و در حال حاضر 26 کشور شامل ایتالیا، فرانسه، آلمان،اسپانیا، هلند، سوئیس، مجارستان، نروژ، پرتغال، بلژیک، لهستان، استونی، چک، اسلوونی، لتونی، لیتوانی، فنلاند، دانمارک، سوئد، اسلواکی، مالت، یونان، ایسلند، اتریش، لیختن‌اشتاین، نروژ، سوئد و لوکزامبورگ عضو این پیمان هستند و شرایط یکسانی برای اخذ ویزا دارند.

تیتر تغییرات ویزای شینگن در سال 2020

  • افزایش هزینه‌‌ی اخذ ویزای شینگن
  • افزایش بازه زمانی بین تاریخ سفر و درخواست ویزا
  • عدم نیاز سفر به کشور ثالث
  • حذف مهر ویزا از پاسپورت
  • شهروندان بدون نیاز به ویزای شینگن
  • سیستم‌های پیشرفته کنترل مرز

قوانین جدید از چه تاریخی لازم‌الاجراست

قوانین جدید ویزای شینگن توسط پارلمان اروپا تصویب شده در نتیجه متقاضیانی که از تاریخ 14 بهمن ماه 1399 درخواست ویزای شینگن می‌دهند مشمول این قوانین هستند.

طبق قانون جدید متقاضیان بزرگسال برای اخذ ویزای شینگن باید 80 یورو پرداخت کنند.

افزایش هزینه‌‌ی اخذ ویزای شینگن

از ابتدای ژانویه سال 2020 هزینه‌هایی که بابت اخذ ویزای شینگن پرداخت می‌کنید 33.3 درصد افزایش می‌یابد. در نتیجه متقاضیان بزرگسال که تاکنون بابت اخذ ویزای شینگن 60 یورو پرداخت می‌کردند از این پس 80 یورو، کودکان 6 تا 12 سال به جای 35 یورو 40 یورو و کودکان زیر 6 سال همچنان از دادن هزینه برای ویزا معاف هستند. در همین زمینه قانونی نیز وضع شده که طبق آن هزینه‌های اخذ ویزای شینگن باید هر سه سال تغییر کند.

افزایش بازه زمانی بین تاریخ سفر و درخواست ویزا

پیش از این فاصله زمانی بین درخواست ویزای شینگن و تاریخ سفر می‌بایست کمتر از 3 ماه می‌بود. اما طبق قوانین جدید متقاضیان می‌توانند 6 ماه قبل از تاریخ سفر نسبت به اخذ ویزا اقدام کنند. این قانون استثنائاتی را شامل می‌شود؛ مثلاً دریانوردان که ماموریت‌های طولانی دارند می‌توانند 9 ماه قبل از سفر درخواست اخذ ویزا دهند. یا در موارد اضطراری و طبق صلاحدید سفارت ویزا در 15 روز کاری صادر می‌شود.

عدم نیاز سفر به کشور ثالث

در برخی موارد بنا به دلایل مختلف مانند نداشتن سفارت کشور مربوطه، متقاضیان ناچارند برای درخواست ویزا به یکی از کشورهای ثالث سفر کنند. اما در سال 2020 برای سهولت و راحتی مسافران، متقاضیان می‌توانند به سفارت کشور دیگری که عضو اتحادیه شینگن است مراجعه کنند. مثلاً شخصی می‌خواهد از طریق سفارت ایتالیا برای ویزای شینگن اقدام کند اما به هر دلیلی سفارت ایتالیا نمی‌تواند خدمات درخواستی را ارائه دهد یا اصلا در کشور مبدا سفارت کشور ایتالیا وجود ندارد، در این‌صورت فرد متقاضی می‌تواند به جای سفر به کشور ثالت به کشور دیگری که جزو اتحادیه شینگن است مراجعه کند. طبق این قانون تمام سفارت‌ها باید کشور دیگری که عضو اتحادیه شینگن است را به نیابت از خود انتخاب کنند و یا انجام تمام خدمات کنسولی خود را به مراکز خدمات صدور ویزا برون‌سپاری کنند.

حذف مهر ویزا از پاسپورت

از سال 2020 دیگر مهر ویزا در پاسپورت شهروندان غیر اروپایی درج نخواهد شد. بلکه به هنگام ورود و خروج نام مسافر و اطلاعات آن در سامانه‌ای به نام EES ثبت می‌شود.

شهروندان ایرانی برای ورود به 26 کشور اروپایی باید ویزای شینگن دریافت کنند.

شهروندان بدون نیاز به ویزای شینگن

قوانین جدید ویزای شینگن به زودی مسافرانی‌ که برای ورود به حوزه شینگن نیاز به ویزا نداشتند را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. از ژانویه سال 2021 این گردشگران برای ورود به کشورهای حوزه شینگن باید فرمی با نام ETIAS به معنای "مجوز الکترونیکی سفر" تکمیل کنند. پر کردن این فرم حدود 15 دقیقه زمان می‌برد و گردشگران را ملزم به کسب اجازه پیش از سفر می‌کند. اجازه ورود، طی ایمیلی برای شما ارسال می‌شود و کافی‌ست در مرزهای اتحادیه شینگن تاییدیه را نشان ماموران مرزی دهید.
 ETIAS = (European Travel Information and Authorization System)

سیستم‌های پیشرفته کنترل مرز

برای تسهیل در ورود و خروج مسافران سامانه‌ای ارائه شده تا مسافران به جای بررسی پاسپورت در مرزها از سامانه تشخیص هویت بیومتریک (Biometrics on the Move) استفاده کنند. عملکرد این سامانه به این صورت است که مسافران به جای ارائه پاسپورت برای عبور که رهاورد آن صف‌های طولانی است چهره و اثر انگشت خود را مقابل نمایشگر تشخیص هویت بیومتریک قرار می‌دهند و تمام اطلاعات آن‌ها نمایان می‌شود. این سامانه در حال‌حاضر به صورت آزمایشی در فرودگاه لیسبون پرتغال وجود دارد و علاوه بر سرعت بالا در انجام پروسه عبور مسافران از امنیت بالایی نیز برخوردار است. این تکنولوژی‌ها به سرعت درحال پیشرفت هستند، طبق گفته مسئولان در آینده ماموران مرزی از نوعی هوش مصنوعی به نام iBorderCtrl استفاده می‌کنند که وظیفه‌ی آن تشخیص و شناسایی هویت افراد است. در نتیجه کسی نمی‌تواند با جعل پاسپورت، ویزا و... از مرزها عبور کند.