اطلاعات کاربردی درباره پاسپورت و ویزا

امروزه سفر به کشورهای خارجی افزایش چشم‌گیری داشته و معمولاً خود افراد اطلاعات جامعی در این زمینه دارند، اما گاهی در مورد اطلاعات کلی و گاهاً پیش پا افتاده دچار مشکل می‌شویم. در این مطلب با کمک عکس به شما کمک می‌کنیم تا این اطلاعات را بهتر و راحت‌تر به خاطر بسپارید.

فرمت کلی عکس در ویزا و پاسپورت

سایز عکس درخواستی هر سفارت برای اخذ ویزا متفاوت است. اما رعایت برخی خصوصیات عکس مانند حالت قرارگیری سر، چشم‌ها، کنتراست عکس و ... یکسان است.

 

در عکس بالا می‌توانید اشتباهات رایج در عکاسی و نحوه درست آن را مشاهده کنید

مسافر کدام قسمت پاسپورت را باید امضا کند؟

در پاسپورت قسمتی برای امضاء مسافر وجود دارد که قبل از ارسال گذرنامه به سفارت متقاضی باید آن را امضا کند. با اینکه به زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده "امضاء دارنده گذرنامه" اما گاهی برخی مسافران نگران‌اند که جای اشتباهی را امضا کنند. جای دقیق امضای مسافر در شکل زیر نشان داده شده است.

محل درج امضاء مسافر در پاسپورت

اگر نوشته‌های پاسپورت مخدوش یا کمرنگ شده باشد چه باید کرد؟

گاهی پیش می‌آید که به دلایل مختلف اطلاعات اصلی پاسپورت کاملاً خوانا یا واضح نیست. در این صورت می‌توانید از دو خط پایین صفحه پاسپورت کمک بگیرید. در این دو خط اطلاعات نام، نام خانوادگی، کشور مبدا، شماره پاسپورت، تاریخ تولد میلادی، جنسیت و تاریخ انقضاء پاسپورت وجود دارد.

اطلاعات پایین پاسپورت و مشخصات فردی

اطلاعات پاسپورت و ویزا باید کاملاً یکسان باشند.

اطلاعات شخصی درج شده در پاسپورت و ویزا باید کاملا یکسان باشند در نتیجه پس از اخذ ویزا این اطلاعات را چک کنید. زیرا در صورت اشتباه در فرودگاه به مشکل برمی‌خورید. افرادی‌ که از طریق آژانس‌ها برای اخذ ویزا اقدام می‌کنند خود آژانس این اطلاعات را چک می‌کند اما برای جلوگیزی از وجود هرگونه مشکل پیشنهاد می‌کنیم  شخصاً یکبار اطلاعات را مطابقت دهید و از صحت آن‌ها اطمینان پیدا کنید. این اطلاعات شامل Spelling نام، نام‌خانوادگی، تاریخ تولد و شماره پاسپورت (به همراه حرف اول انگلیسی) است.

تصویر بالا پاسپورت و تصویر پایین ویزا است.

نکته: به تاریخ صدور و انقضاء ویزا دقت کنید تا بلیط را خارج از این بازه زمانی نخرید. ویزاها بازه زمانی مشخصی دارند و خیلی از افراد به آن دقت نمی‌کنند و مشکلاتی را برای خود به وجود می‌آورند.