ویزای فرودگاهی چیست؟

قبل از اینکه برای سفرتان به کشورهای خارجی برنامه‌ریزی کنید، اول از همه باید برای گرفتن روادید کشور مدنظر اقدام کنید. شاید شما هم جزو افرادی باشید که خیلی حوصله رفتن به سفارت یا اقدام از طریق کارگزاری‌های ویزا را نداشته باشید، خبر خوش برای‌تان این است که می‌توانید در کشور مقصد، ویزای فرودگاهی بگیرید. بر اساس آماری که موسسه هنلی در تاریخ 18 آبان 98 ارائه داده است، شهروندان ایرانی در فرودگاه 28 کشور می‌توانند ویزای فرودگاهی یا ویزای بدو ورود (Visa on Arrival) را دریافت کنند. اخذ روادید کشور مدنظر قبل از آغاز سفر، شاید چندین هفته طول بکشد. به همین دلیل برخی ترجیح می‌دهند ویزای فرودگاهی دریافت کنند و در عوض تمام سختی‌های پروسه ویزا را یک‌باره بگذرانند! در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی درباره ویزای فرودگاهی کسب کنید و با این 28 کشور آشنا شوید.


ویزای فرودگاهی چیست؟

بعضی کشورها به دلیل روابط مثبت سیاسی و دیپلماتیکی که با ایران دارند، برای دارندگان پاسپورت ایرانی این امکان را فراهم کرده‌اند تا تنها با پُر کردن فرم درخواست و پرداخت هزینه ویزا در فرودگاه، روادید بدو ورود دریافت کنند. 28 کشور این شرایط را فراهم کرده‌اند و مدت اقامت مجاز در این کشورها متفاوت است. در جدول زیر نام کشورهایی که به دارندگان پاسپورت ایران، ویزای فرودگاهی می‌دهند مشخص شده است:

آفریقا آسیا اقیانوسیه اروپا آمریکا
کیپ ورد

کامبوج

(اقامت 30 روزه)

جزایر پالائو

(اقامت 30 روزه)

آذربایجان
(اقامت 30 روزه)
بولیوی
(اقامت 30 روزه)
جزایر کومور ماکائو

ساموآ

(اقامت 60 روزه)

   

گینه بیسائو

(اقامت 90 روزه)

مالدیو

(اقامت 30 روزه)

تووالو
(اقامت 30 روزه)
   

کنیا

(اقامت 90 روزه)

نپال

(اقامت 90 روزه)

     

ماداگاسکار

(اقامت 90 روزه)

سریلانکا

(اقامت 30 روزه)

     
موریتانی

تیمور شرقی

(اقامت 30 روزه)

     
موزامبیک لبنان
(اقامت 30 روزه)
     
رواندا سوریه
(اقامت 90 روزه)
     

سیشل

(اقامت 90 روز)

       
سیر الئون        
سومالی        

تانزانیا

(اقامت 90 روز)

       
اوگاندا        
زیمبابوه        
توگو
(اقامت 7 روزه)
       

 

مزایا و معایب ویزای فرودگاهی

از مزایای اصلی ویزای فرودگاهی می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه و زمان اشاره کرد. معمولا ویزای فرودگاهی هزینه زیادی ندارد و نیازی به گرفتن وقت سفارت نیست. همچنین نیاز نیست مدارک زیادی برای گرفتن این نوع روادید داشته باشید. با داشتن پاسپورت، دو قطعه عکس و بیمه نامه مسافرتی، ویزای شما صادر می‌شود.
با اینحال ویزای فرودگاهی معایبی هم دارد. ممکن است مسافر تا صدور ویزا ساعت‌ها معطل شود و یا در پیدا کردن باجه‌های صدور روادید، دچار سردرگمی شود. اگر هم مدارک ناقص باشد، احتمال ریجکت شدن بسیار بالا می‌رود.

گرفتن ویزای فرودگاهی در کشور مقصد

باجه‌های صدور ویزای فرودگاهی | عکس از: 1stquest.com


نکاتی که بهتر است درباره روادید فرودگاهی به یاد داشته باشید:

  • حتما قبل از سفر، از مدارک مورد نیاز برای صدور ویزای بدو ورود اطلاعات به روز داشته باشید. مدارک مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد و قیمت صدور این نوع روادید برای هر کشور، متفاوت است.
  • تعطیلات رسمی در کشور مقصد می‌تواند فرایند صدور روادید فرودگاهی را با تاخیر مواجه کند.
  • این نوع ویزا فقط برای اهداف گردشگری صادر می‌شود.
  • در هنگام درخواست، پاسپورت شما باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
  • اگر برای سفر عجله دارید، برای ویزای فرودگاهی اقدام کنید. در غیراین‌صورت، قبل از تاریخ آغاز سفر و با مراجعه به سفارت، برای دریافت ویزای عادی درخواست دهید.