اطلاعات بیومتریک و انگشت‌نگاری برای اخذ ویزا چیست؟

وضع قوانین جدید سیستم اطلاعاتی برای ویزاهای اروپا در سال 2004 استارت خورد و به طور رسمی در سال 2011 شروع به کار کرد. در واقع اطلاعات بیومتریک به ثبت چهره، انگشت‌نگاری و... گفته می‌شود که از مراحل مهم و اصلی اخذ ویزای شینگن و کانادا است. مراحل ثبت ویزای بیومتریک در دفتر کارگزاری یا سفارت کشور مقصد انجام می‌شود.

اطلاعات بیومتریک چیست؟

هر فرد ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که فقط به او اختصاص دارد و هویت او را تشکیل می‌دهد. مانند اثر انگشت، دی‌ان‌ای، عنبیه‌ی چشم و... . به این مشخصات فیزیکی و منحصر به فرد "اطلاعات بیومتریک" می‌گویند.

اطلاعات بیومتریک کجا ثبت می‌شوند و چه مدت اعتبار دارد؟

اطلاعات بیومتریک مسافران 5 سال اعتبار دارد و اگر شما در این بازه زمانی قصد سفر به هر یک از کشورهای تحت پیمان شینگن را داشته باشید نیازی به تکرار این مرحله نیست. این اطلاعات پس از تکمیل، در پایگاه داده‌ای در فرانسه و نسخه پشتیبان آن روی سایتی معتبر در اتریش نگهداری می‌شود. ثبت اطلاعات بیومتریک در ایران توسط نماینده معتبر اکثر سفارت‌های اروپایی به نام “VFS” انجام می‌گیرد. Vfs پس از جمع‌آوری اطلاعات شخصی افراد آن‌ها را بررسی می‌کند تا از صحت‌شان اطمینان پیدا کند سپس اطلاعات را به سفارت کشور مورد نظر ارسال می‌کند. سفارت بر اساس اطلاعات، درخواست ویزا را تایید یا رد می‌کند.

اطلاعات بیومتریک مسافران روی پایگاه داده‌ای در فرانسه نگهداری می‌شود.

چه کسانی از ثبت اطلاعات ویزای بیومتریک معاف هستند؟

هر قانونی استثنایی دارد که این موضوع در قوانین ویزای بیومتریک صدق می‌کند. طبق قانون تمام افراد خارج از حوزه اروپا، باید برای اخذ ویزا مراحل ثبت اطلاعات بیومتریک را طی کنند. اما سران دولت، مسافرانی که زیاد به کشورهای حوزه شینگن سفر می‌کنند، کودکان زیر 12 سال و افرادی که از لحاظ جسمی دچار نقصی هستند که امکان اسکن و ثبت اثر انگشت‌شان نیست از این قانون معاف‌اند و تنها ارائه عکس کافی می‌باشد.

در ثبت اطلاعات بیومتریک چه مدارکی را باید همراه داشته باشیم؟

  • همراه داشتن فرم درخواست ویزا (تکمیل شده)
  • 2 قطعه عکس جدید و رنگی
  • همراه داشتن هزینه ثبت اطلاعات

ثبت اطلاعات در این قسمت تنها 10 دقیقه وقت شما را می‌گیرد و شامل دو مرحله است:
در وهله اول با اسکن اثر انگشت هویت شما تایید می‌شود.
در مرحله بعد اثر انگشت شما را با اطلاعات موجود در پایگاه داده مطابقت می‌دهند.

هر فرد ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند اثر انگشت، دی‌ان‌ای، عنبیه‌ی چشم و... دارد که به آن "اطلاعات بیومتریک" می‌گویند.

هزینه ثبت اطلاعات بیومتریک چقدر است؟

هزینه ثبت اطلاعات بیومتریک برای هر نفر 85 دلار کانادا است. اگر به صورت خانوادگی اقدام کنید این مبلغ نهایتاً 170 دلار است. با این حساب اگر به صورت گروهی یا خانوادگی قصد سفر دارید بهتر است برای ویزای بیومتریک نیز گروهی اقدام کنید. در غیر این صورت باید نفری 85 دلار بپردازید.

جز کشورهای حوزه شینگن، کشور دیگری از قانون ثبت اطلاعات بیومتریک استفاده می‌‌کند؟

از سال 2018 تمام مسافران خاورمیانه، اروپا و آفریقا برای انواع ویزا مخصوصاً ویزای توریستی، تحصیلی، کاری، اقامت دائم و پناهندگی باید مراحل ثبت اطلاعات بیومتریک را طی کنند.
نکته: اگر مرحله ثبت اطلاعات بیومتریک را انجام ندهید نه تنها درخواست ویزای شما رد می‌شود بلکه یک امتیاز منفی در پرونده شما ثبت می‌شود. امتیاز منفی در درخواست‌های بعدی شما بسیار تاثیر دارد تا جایی‌که ممکن دیگر با درخواست ویزا شما موافقت نکنند و یا مراحل آن سخت‌تر و طولانی‌تر انجام می‌شود.

مزایا ثبت اطلاعات بیومتریک چیست؟

  • تشخیص هویت شخص در صورت سرقت مدارک
  • جلوگیری از جعل یا خرید غیرقانونی ویزا
  • جلوگیری از بروز اعمال تروریستی و جرم و جنایت
  • افزایش امنیت

چه کسانی به اطلاعات بیومتریک دسترسی دارند؟

  • سفارت‌خانه‌ کشورهای اتحادیه شینگن
  • آژانس پلیس جنایی اروپا "Europol"
  • در شرایط خاص ممکن است اطلاعات به سازمان‌های بین‌المللی کشور ثالث انتقال پیدا کند (حتما با رضایت کشور مبدا صورت می‌گیرد).

اثر انگشت هر فرد تنها به خودش اختصاص دارد و از بهترین روش‌ها برای تشخیص هویت است.

عکس ویزای بیومتریک باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

همانطور که می‌دانید هر سازمانی مشخصات عکس خود را دارد. مثلا بعضی ارگان‌ها سایز عکس باید 4*3 یا 4*6 درخواست می‌کنند. عکس ویزای بیومتریک نیز قوانین خاصی دارد که در ادامه شرح می‌دهیم:

  • در 6 ماه اخیر گرفته شده باشد.
  • سایز عکس باید 45*35 میلی‌متر باشد.
  • بالا تا پایین صورت (گردی صورت) باید 32 تا 36 میلی‌متر باشد.
  • عکس از روبرو باشد.
  • زمینه عکس ساده و روشن باشد. (ترجیحاً سفید)
  • عکس با کلاه گرفته نشود.
  • اگر فرد عینک دارد نور در شیشه عینک منعکس نشود.
  • چشم‌ها دوربین را نگاه کند.
  • بینی باید دقیقا در وسط عکس قرار داشته باشد.
  • بیشتر فضای عکس (بین 70 تا 80) به صورت اختصاص داده شود.
  • لباس، روسری و یا مقنعه سفید نداشته باشید. (تضاد با پشت زمینه)
  • عکس بدون لبخند و با دهان بسته باشد.
  • عکس نباید روتوش شده باشد.
  • عکس با حجاب، در صورتی‌که گردی صورت مشخص باشد مشکلی ندارد.
  • موهای‌تان نباید هیچ قسمتی از صورت را بپوشاند.
  • خال یا زخم‌هایی که روی صورت همیشگی هستند باید مشخص باشند. (آن‌ها را با موی سر، کرم یا... نپوشانید)
  • در پشت عکس نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، تاریخ عکس و نام آتلیه را به لاتین بنویسید.

مشخصات و قوانین عکس در ثبت اطلاعات بیومتریک

آدرس ثبت اطلاعات بیومتریک (VFS) در تهران

همانطور که قبل‌تر گفتیم نماینده قانونی ثبت اطلاعات بیومتریک در ایران vfs نام دارد و شما می‌توانید به دفاتر آن‌ مراجعه کنید. فراموش نکنید که این شرکت تنها وظیفه ثبت و ارسال اطلاعات بیومتریک شما به سفارت کشور مقصد را دارد و این سفارت است که تصمیم می‌گیرد به شما ویزا بدهد یا نه و vfs هیچ تعهدی در قبال اخذ ویزا ندارد. نام این شرکت می‌تواند برای هر کشور متفاوت باشد.
دفتر اسپانیا (BLS): تهران، خیابان پاسداران شمالی، پایین‌تر از چهارراه فرامنیه، نبش نارنجستان چهارم، مجتمع آرتمیس، پلاک1، طبقه دوازدهم
دفتر ایتالیا (CKGS): تهران، ولنجک، مرکز خرید گالریا، طبقه چهارم
دفتر اتریش (VFS): تهران، خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان موسوی(گلستان پنجم)، مجتمع هروی سنتر، طبقه چهارم
دفتر فرانسه (VFS): تهران، خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان موسوی(گلستان پنجم)، مجتمع هروی سنتر، طبقه چهارم
دفتر بلژیک (VFS): تهران، خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان موسوی(گلستان پنجم)، مجتمع هروی سنتر، طبقه چهارم
دفتر هلند (VFS): تهران، خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان موسوی(گلستان پنجم)، مجتمع هروی سنتر، طبقه چهارم
دفتر آلمان (ویزامتریک): تهران، خیابان بهشتی، خیابان وزرا، نبش خیابان بیست ویکم، ساختمان شیراز، شماره 137

ثبت اطلاعات بیومتریک ویزای کانادا

اگر قصد ثبت اطلاعات بیومتریک برای کشور کانادا را دارید باید به یکی از کشور‌های همسایه مثل ترکیه، ارمنستان، باکو، گرجستان، تفلیس و یا دبی بروید زیرا کانادا در ایران کنسول‌گری یا سفارت ندارد.