ویزای ترانزیت چیست؟

ویزای ترانزیت به ویزای کوتاه مدت و یا غیر مهاجرتی نیز شناخته می‌شود. این ویزا مخصوص کسانی‌ست که قصد دارند در محدوده‌ای مشخص و به مدت معینی وارد شوند تا به مقصد اصلی خود برسند. مثلا مسافری قصد دارد به روسیه سفر کند اما توقف کوتاهی در باکو دارد تا از آنجا سوار هواپیمایی دیگر ‌شود و به روسیه برسد، در این زمان باید ویزای ترانزیت باکو بگیرد. ویزای ترانزیت در کشورهای مختلف قوانین متفاوتی دارد، مثلاً در برخی کشورها برای توقف کوتاه حتی اگر از فرودگاه خارج نشوید باید ویزای ترانزیت بگیرید.

چه کسانی حتما باید ویزای ترانزیت بگیرند؟

افرادی که پرواز آن‌ها دارای یک یا چند توقف است، خدمه ناوگان حمل‌ونقل از جمله هواپیما، کشتی و...، رانندگانی که قصد عبور از کشور واسط را دارند و کشورهای افغانستان، کنگو، اریتره، افغانستان، اتیوپی، غنا، بنگلادش، عراق، نیجریه، ایران، سومالی، پاکستان و سری‌لانکا برای عبور از مرزهای هوایی فرودگاه‌های شینگن نیاز به ویزای ترانزیت دارند. شهروندان ایرانی علاوه بر منطقه گفته شده برای استفاده از حمل‌ونقل هوایی کشورهایی چون روسیه، ژاپن، مراکش، استرالیا، کوزوو و چین نیز باید ویزای ترانزیت تهیه کنند.

ویزای ترانزیت به چه دلیل به وجود آمد؟

از اهداف اصلی ویزای ترانزیت مقابله با پناهندگی است و جزو ویزاهای سخت‌گیرانه محسوب می‌شود. به زبان ساده کشورهای توسعه یافته خصوصاً اروپایی این قانون را وضع کرده‌اند تا بتوانند ریسک تقاضای پناهندگی از کشورهای که میزان پناهندگی آن‌ها بالا است را پایین بیاورند.

هزینه ویزای ترانزیت چقدر است؟

هزینه‌ی ویزای ترانزیت در هر کشور متفاوت است و مقدار آن را وزارت امور خارجه آن کشور تعیین می‌کند. برای مثال هزینه ویزای ترانزیت کشورهایی که در حوضه شینگن قرار دارند هر نفر 60 یورو و یا ویزای ترانزیت کانادا رایگان است.

نمونه‌ای از ویزای ترانزیت

ویزای ترانزیت چند نوع است؟

ویزای ترانزیت ممکن است یکبار ورود، دو بار ورود و یا چند بار ورود باشد که این موضوع بستگی به تعداد دفعات ورود و خروج شما بستگی دارد. در ویزای یک‌بار ورود شما در یک محدوده زمانی مشخص تنها یک‌بار اجازه ورود به کشور مورد نظر، حوضه‌ی شینگن و یا دیگر حوضه‌ها را وارد شوید. در ویزای دو بار ورود همانطور که از اسم آن مشخص است شما حداکثر اجازه‌ی دو بار ورود به محدوده‌ی حوضه‌ی شینگن و یا کشور مورد نظر را دارید. در ویزای چند بار ورود شما چندین بار اجازه‌ی ورود به محدوده‌ی شینگن و یا دیگر حوضه‌ها دارید. پس قبل از گرفتن ویزا باید مطمئن شوید کدام ویزا برای شما مناسب است و این بستگی به هدف شما از آن سفر دارید. در کل دو نوع ویزای ترانزیت داریم:
ویزای نوع A: ویزای ترانزیت فرودگاهی یا صفر بار ورود (Airport Transit) که در این نوع ویزا مسافر اجازه خروج از فرودگاه و مرزهای هوایی را ندارد . در ویزای ترانزیت نوع A مسافر تنها می‌تواند در سالن ترازیت به مدت چند ساعت منتظر هواپیمای خود برای ادامه مسیر بماند.
ویزای نوع B: در این نوع ویزا مسافر اجازه خروج از فرودگاه و رفتن به فرودگاهی دیگر را دارد. (این فرودگاه می‌تواند در همان شهر و یا شهرهای دیگر آن کشور باشد).

اعتبار ویزای ترانزیت چقدر است؟

اعتبار ویزاهای ترانزیت متفاوت است ولی همگی زمان محدودی دارند. این اعتبار بستگی به طول سفر دارد و بازه‌ای از چند ساعت تا 10 روز را در برمی‌گیرد. برای مثال اعتبار بیشتر ویزاهای ترانزیت 24 ساعته است درحالی‌که مدت اعتبار ویزای ترانزیت کشور سنگاپور تنها 4 ساعت است.

ویزای ترانزیت شهروندان ایران در کشور انگلستان

از آنجا که کشور انگلستان جزو حوضه‌ی شینگن نمی‌باشد قوانین آسان‌تری نسبت به کشورهای حوضه‌ی شینگن دارد. اما این آسانی تنها برای دو کشور کانادا و آمریکا است. یعنی اگر شهروندان ایرانی قصد سفر به کانادا یا آمریکا را داشته باشند و توقف آن‌ها در انگلستان باشد از آن‌ها ویزای ترانزیت دریافت نمی‌شود. برای دیگر کشورها حتما باید ویزای ترانزیت بگیرید که معمولاً انگلیس با آن موافقت نمی‌کند.

باجه‌ی دریافت ویزای ترانزیت فرودگاهی

ویزای ترانزیت شهروندان ایران در کشور ایرلند

کشور ایرلند مانند انگلستان جزو حوضه‌ی شینگن نیست پس شرایطی مشابه به ویزای انگلستان دارد. ویزای ایرلند در فرودگاه آن کشور صادر می‌شود.

ویزای ترانزیت شهروندان ایران در کشور یونان

شهروندان ایرانی که قصد دارند از فرودگاه یونان به عنوان توقف برای رسیدن به کشورهای ایرلند، ژاپن، قبرس، آمریکا، کانادا، بلغارستان، رومانی و انگلستان استفاده کنند نیازی به اخذ ویزای ترانزیت یونان ندارند.

ویزای ترانزیت شهروندان ایران در کشور آلمان

شهروندان ایرانی برای استفاده از فرودگاه‌های آلمان به عنوان توقف و واسط برای رسیدن به مقصد نهایی استفاده می‌کنند باید ویزای ترانزیت آلمان بگیرند. تنها در مواردی خاص که در ادمه نام می‌بریم نیازی به اخذ ویزای ترانزیت آلمان نیست.

  • اگر ویزای کشورهای کانادا، بلغارستان، قبرس، کانادا، ژاپن، رومانی، انگلستان و کرواسی را داشته باشید.
  • اگر ملیت ترک دارید. (در این صورت همراه داشتن گذرنامه رسمی و خدماتی الزامی است)
  • اگر ملیت اماراتی داشته باشید.
  • اگر ویزای استرالیا، نیوزلند و یا آمریکا را دارید.
  • اگر ملیت همسرتان اروپایی است و یا عضویت EFTA/EEA را دارد.
  • اگر گذرنامه دیپلماتیک دارید.

ویزای ترانزیت دریانوردان به چه صورت است؟

این ویزا به دریانوردان این اجازه را می‌دهد کشتی خود را به بندر بیاورند و در مدت مشخصی که قبلاً تعیین شده در آنجا منتظر وسیله نقلیه بعدی باشند تا به سمت کشور مقصد حرکت کنند.

کارت ویزای ترانزیت

برای اخذ ویزای ترانزیت چه مدارکی لازم است؟

  • تکمیل فرم ویزای ترانزیت مورد نظر با امضای متقاضی
  • 2 قطعه عکس جدید با پس زمینه سفید (در 3 ماه اخیر گرفته شده باشد)
  • پاسپورت باید حداقل 6 ماه اعتبار و دو صفحه خالی داشته باشد
  • همراه داشتن مدارک مربوط به مقصد نهایی که شامل رزرو بلیط هواپیما، ویزای مقصد (اگر کشور مقصد ویزا دارد) و بیمه مسافرتی