چرا در سفر هوایی موبایل را خاموش می‌کنیم؟

اگر تجربه سفر هوایی داشته باشید، حتما می‌دانید که در آغاز پرواز خدمه هواپیما از مسافران می‌خواهد تا موبایل‌ها را در حالت پرواز قرار دهند یا خاموش کنند. معمولا اکثر مسافران هم از ترس سقوط هواپیما موبایل‌شان را خاموش می‌کنند تا مبادا به دیار باقی بشتابند! اما ممنوعیت استفاده از تلفن دلیل دیگری دارد که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم؛ پس در ادامه همراه ما باشید.


مشکل اصلی: سیگنال‌های ارتباطی تلفن‌های همراه

با گذشت سالیان متمادی از اختراع هواپیماها و پیشرفت تکنولوژی، هنوز هم ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در پرواز برقرار است. البته اگر هواپیما فناوری اینترنت وایرلس را دارا باشد و ایرلاین مربوطه قوانین سخت‌گیرانه‌ای نداشته باشد، می‌توانید از برنامه‌ها و بازی‌هایی که نیاز به اینترنت دارند استفاده کنید. بنابراین نیاز نیست به کلی تلفن‌تان را خاموش کنید.

 

استفاده از موبایل در سفر هوایی

بهترین کار: روشن کردن حالت پرواز و اتصال به سیستم وایرلس هواپیما


اما استفاده از سرویس نسل سوم (3G) و نسل چهارم (4G) شبکه تلفن همراه ممکن است برای‌تان دردسرساز شود. با فعال کردن این ویژگی هنگام پرواز، موبایل دائما به دنبال ایستگاه‌های فرستنده سیگنال (Base Transceiver Station) می گردد. بااینحال در سفر هوایی این سیگنال‌ها توسط گوشی دریافت نمی‌شود. برخی کارمندان هواپیما ادعا می‌کنند روشن بودن شبکه تلفن همراه چند گوشی، باعث اختلال در سیستم موقعیت‌یاب و سیگنال‌های مخابراتی هواپیما می‌شود؛ چون در این شرایط تلفن از امواج رادیویی استفاده می‌کند. البته هنوز شواهد و مدارک کافی مبنی بر صحت داشتن این ادعا در دسترس نیست. برخی ایرلاین‌ها مهر تایید بر این ادعاها زده‌اند و برخی خیر.
وقتی ما یک موبایل را نزدیک یک رادیو، تلویزیون یا بلندگو قرار دهیم، این وسایل الکترونیکی مرتباً از خود صدای عجیب و اعصاب خُرد کنی (دِ دِرِد) می‌دهند که احتمالا همه ما با آن آشنایی داریم! این صدا وقتی به گوش‌مان می‌رسد که تلفن در حال گرفتن یک پیام یا زنگ خوردن است. از آنجایی که داخل هواپیما تجهیزات الکترونیکی مختلفی قرار دارد، تلفن همراه می‌تواند اختلالاتی از این قبیل را برای آن‌ها ایجاد کند. خصوصا در هواپیماهای قدیمی و فرسوده، این سیگنال‌ها می‌تواند در کنترل هواپیما و سیستم پرواز خودکار (Autopilot) مشکل‌آفرین باشد.


استفاده از لوازم جانبی موبایل ممنوع!

یکی دیگر از دلایلی که استفاده از تلفن همراه را ممنوع کرده، لوازم جانبی موبایل است. به طور مثال وقتی مسافر در حال گوش دادن به موزیک یا دیدن فیلم است و در گوش خود هدفون گذاشته، ممکن است صدای بلندگوی پرواز را نشنود و با کارکنان هواپیما تعامل لازم را نداشته باشد. بازی کردن با گوشی هم می‌تواند پُر سر و صدا باشد و باعث مزاحمت برای دیگر مسافران شود. به تازگی ویدئویی در توئیتر توسط یک کاربر اندونزیایی منتشر شده است که نشان می‌دهد یک پاوربانک در هواپیما باعث اختلال موبایل و آتش‌سوزی آن شده است. به همین دلیل اخیرا برخی ایرلاین‌ها اجازه نمی‌دهند مسافر پاوربانک خود را داخل کابین پرواز بیاورد.

 

استفاده از موبایل در سفر هوایی

استفاده از موبایل در هواپیما

امروزه بسیاری از تجهیزات هواپیماهای جدید، در برابر سیگنال‌های موبایل محافظت شده‌اند و شاید مانند گذشته استفاده از تلفن همراه ریسک بالایی نداشته باشد. اما هنوز هم مسافران باید موبایل خود را در حالت پرواز قرار دهند. به نظر می‌رسد دلیل زنده بودن چنین قانونی در هواپیما، بیشتر به آرامش مسافران دیگر برمی‌گردد. آرامش مسافران در طول پرواز برای ایرلاین‌ها اهمیت زیادی دارد؛ بازی کردن با گوشی یا تماس تصویری با آشنایان می‌تواند سر و صدا ایجاد کند و به همین دلیل استفاده از گوشی در طول پرواز محدودیت‌های خاصی دارد.