زیباترین پاسپورت‌های جهان

همه‌ی ما در طول زندگی ممکن تجربه سفر به کشورهای مختلفی را داشته باشیم. اما تابه‌حال پیش آمده به صفحات پاسپورت با دقت نگاه کنید؟ کنجکاو شده‌اید که طراحی آن‌ها بر چه اساسی بوده؟ در ادامه مبنای طراحی برخی از کشورها را توضیح می‌دهیم که خواندن آن حتماً برای‌تان جذاب خواهد بود.

1. نروژ (Norway)

گذرنامه‌های نروژ توسط آژانس Neue Design Studio در مسابقات طراحی این کشور طراحی شد که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد و زیبایی است. در صفحات این گذرنامه تصویر مینیمال و ساده از مناظر طبیعی نروژ قابل مشاهده است. اما نکته جالب در مورد این صفحات وجود نورهای شمالی (شفق‌های قطبی) معروف نروژ هستند که به طور زیرکانه‌ای در صفحات گذرنامه طراحی شده و تنها در زیر نور ماورابنفش (UV) قابل مشاهده است.

2. کانادا (Canada)

پاسپورت کانادا جلدی به رنگ آبی تیره دارد که نماد پادشاهی سلطنتی کانادا روی آن طلاکوب شده. در صفحات داخلی این گذرنامه از همان تکنولوژی کشور نروژ استفاده شده. به این صورت که اگر این گذرنامه را زیر نور UV یا Blacklight بگیرید، داخل صفحات نمادهای مختلف کشور کانادا مانند آتش‌بازی بالای ساختمان پارلمان کانادا، ستارگان در آسمان آبشار نیاگارا و برگ‌های درخشان افرا که نماد کانادا پنهان در صفحات ظاهر می‌شود.

3. فنلاند (Finland)

گذرنامه کشور فنلاند در نگاه اول با جلد زرشکی و نماد طلاکوب شده نظامی فنلاند کاملاً معمولی است. اما با کمی دقت می‌بینید نکته‌ای جالب درباره صفحات این گذرنامه وجود دارد. یک گوزن شمالی در گوشه سمت راست پایین صفحات قرار دارد که اگر صفحات را مثل انیمیشن‌های دستی (فلیپ‌بوک) به سرعت و پشت سرهم ورق بزنید گوزن را در حال حرکت می‌بینید. البته نکته ناراحت کننده این است که در طراحی جدید، این گوزن‌ها حذف شده‌ و جای خود را به تصاویر زمستانی فنلاند داده‌اند.

4. استرالیا (Australia)

این گذرنامه ساده‌تر از گذرنامه‌های بالا اما هنرمندانه است. در صفحات گذرنامه استرالیا تصویر حیوانات معروف استرالیایی مانند کانگورو و گوزن شمالی و همچنین گیاهان ملی استرالیا قابل رویت است.

5. سوییس (Switzerland)

گذرنامه سوییس با جلدی ضخیم و قرمز که در گوشه‌ی آن صلیب سفیدی قرار دارد به خوبی نمایان‌گر پرچم این کشور است. جلد قرمز همراه با صلیب سفید از سال 1959 به عنوان 2 پارامتر ثابت اما با طراحی‌های مختلف در این گذرنامه وجود داشته. صفحات داخلی آن رنگارنگ همراه با نماد صلیب سفید معروف سوییس که در وسط صفحه خودنمایی می‌کند.

6. لبنان (Lebanon)

از سال 2016 پاسپورت‌های لبنان از حالت دستی به بیومتریک درآمد. پاسپورت‌های جدید آبی رنگ، نمایانگر دریای مدیترانه که درختان سرو طلاکوب شده در وسط آن بسیار خودنمایی می‌کند. صفحات داخلی این گذرنامه شامل 22 بنای معروف لبنانی است و نکته جذاب این صفحات وجود خورشیدی در شرق است که در صفحات آخر به غرب می‌رسد. یعنی اگر مانند پاسپورت فنلاند صفحات گذرنامه را پشت سرهم ورق بزنید خورشید در حال حرکت را می‌بینید که از سمت شرق به غرب می‌رود.

7. بریتانیا (United Kingdom)

آخرین تغییر در گذرنامه بریتانیا برای سال 2015 است. صفحات این گذرنامه با تصاویر پرتره از معماران، ریاضیدانان، مخترعان و هنرمندان بزرگ طراحی شده است. از جمله پرتره‌های استفاده شده در این صفحات چهره جان کانستبل (John Constable) نقاش انگلیسی و نابغه‌ی‌ ریاضیدان آدا لاولیس (Ada Lovelace) است. نکته جالب دیگر، حک شدن نام نمایش‌نامه نویسان معروف مانند شکسپیر در گوشه هر صفحه است.

8. چین (China)

صفحات گذرنامه‌های چینی با تصاویری از مکان‌های شانگهای و ماکائو تزیین شده. اما نکته‌ای زیرکانه در میان طرح‌ها وجود دارد و آن این است که نقشه‌ای از مکان‌های مورد مناقشه سیاسی چین با کشورهای دیگری چون تایوان و دریای چین جنوبی به صورت مخفی وجود دارد. چین ادعا می‌کند این قسمت‌ها متعلق به خاک کشور اوست درحالی‌که دیگر کشورها این ادعا را رد می‌کنند. این موضوع باعث شده که ماموران گمرک دیگر کشورها مانند مالزی، فیلیپین و... برای مهر این گذرنامه‌ها دچار سردرگرمی شده‌اند که مبادا مهر آن مبنی بر تایید ادعای چینی‌ها باشد.

9. نیوزلند (New Zealand)

سرخس‌های نقره‌ای و براق روی پاسپورت‌های تیره نیوزلندی جلوه زیبایی دارد. صفحات داخلی این گذرنامه زیبایی‌های طبیعی نیوزلند (سرزمین میانی) را تداعی می‌کند. رنگ صفحات داخلی از نارنجی، (نشان دهنده طلوع آفتاب) به رنگ بنفش (غروب آفتاب) می‌رسد. همچنین زاویه دید شما با عوض کردن صفحه، تغییر می‌کند و به مرور به آسمان می‌رسد. جالب است بدانید در مهری که توسط سفارت نیوزلند داخل پاسپورت درج می‌شود عبارت "به سرزمین میانی خوش آمدید" نوشته شده است.

امروزه نشانه‌های زیادی برای تشخیص پاسپورت جعلی از واقعی وجود دارد. مثلاً کلمات گذرنامه‌ها با جوهرهای چند متغیر حک می‌شود تا وقتی آن را از زوایای مختلف نگاه می‌کنید رنگ نوشته‌ها تغییر ‌کند. همچنین قسمت‌هایی از جنس فیبر و فلورسنت در کاغذ وجود دارد که زیر نورهای مخصوصی که ماموران گمرک دارند برق می‌زند. علاوه بر این‌ها موارد بسیار دیگری چون کاغذهای بافت‌دار و حکاکی شده، هولوگرام‌ها، چاپ اعداد با تکنولوژی نانو و پنهانی، تصاویر 3بعدی و... وجود دارد که کار را برای ماموران بسیار راحت کرده است.