قدرتمندترین و ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان کدامند؟

موسسه‌‌ی هنلی پاسپورت ایندکس سالانه لیستی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان (world’s most powerful passport in 2019) را منتشر می‌کند.  در این لیست 199 کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد که اطلاعات آن بر اساس داده‌های انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی است. بر اساس این آمار قدرتمندترین پاسپورت به کشوری تعلق می‌گیرد که می‌توان با آن به بیشترین تعداد کشور بدون ویزا سفر کرد. این موسسه با اینکه زمان زیادی از سال 2019 نگذشته بود این لیست را منتشر کرد که کشورهای آسیایی در صدر خودمایی می‌کردند.

در صدر لیست قدرتمندترین پاسپورت 2019 کدام کشور قرار دارد

ژاپن؛ در این سال‌ها تلاش کرد تا با در پیش گرفتن سیاست‌های درست، روابط دوستانه خود را با دیگر کشورها افزایش دهد. نتیجه این سیاست‌ها، مجوز ورود به 190 کشور بدون ویزا بود که پاسپورت ژاپن را در صدر لیست قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان قرار داد. در سال 2018 آلمان با مجوز ورود به 161 کشور بدون ویزا در صدر قرار داشت.

2 کشور آسیایی در جایگاه دوم

جایگاه دوم قدرتمندترین پاسپورت جهان به دو کشور آسیایی دیگر تعلق گرفت. کره‌جنوبی با اضافه کردن هند جزو کشورهای بدون ویزا در لیست خود توانست در کنار سنگاپور به جایگاه دوم برسد. با پاسپورت این دو کشور می‌توان به 189 کشور بدون ویزا سفر کرد.

آلمان و فرانسه در جایگاه سوم

پس از کشورهای آسیایی جایگاه سوم قدرتمندترین پاسپورت‌های 2019 را دو کشور اروپایی آلمان و فرانسه از آن خود کردند. با پاسپورت این دو کشور اروپایی می‌توان به 188 کشور بدون ویزا و آزادانه سفر کرد. ناگفته نماند که در سال 2018 آلمان در جایگاه دوم و یک پله بالاتر از جایگاه فعلی قرار داشت.

4 کشور در جایگاه چهارم

با پاسپورت کشورهای ایتالیا، دانمارک، سوئد و دانمارک می‌توان به 187 کشور بدون ویزا سفر کرد. این کشورها در جایگاه چهارم قرار گرفتند.

اسپانیا و لوکزامبورگ در جایگاه پنجم

دو کشور پهناور اسپانیا و لوکزامبورگ توانستند در جایگاه پنجم لیست قدرتمندترین پاسپورت‌های 2019 قرار بگیرند. شهروندان این دو کشور می‌توانند آزادانه و بدون ویزا به 186 کشور سفر کنند.

7 کشور در جایگاه ششم

شهروندان کشورهای سوئیس، پرتغال، اتریش، هلند، انگلیس، نروژ و آمریکا با امکان سفر بدون ویزا به 185 کشور در جایگاه ششم قرار گرفتند. نزول رتبه آمریکا در این لیست کاملاً مشهود است. آمریکا به مدت 4 سال در جایگاه دوم قدرتمند پاسپورت‌ها قرار داشت اما سیاست‌های نادرست ترامپ در این سال‌ها باعث نزول این کشور به جایگاه ششم شد.

4 کشور در جایگاه هفتم

کشورهای کانادا، ایرلند، یونان و بلژیک در جایگاه هفتم پاسپورت های قدرتمند ۲۰۱۹ قرار گرفتند. با پاسپورت این 4 کشور می‌توان به 184 کشور بدون ویزا سفر کرد.

جمهوری چک در جایگاه هشتم

جمهوری چک در جایگاه هشتم لیست قرار دارد و شهروندان جمهوری چک می‌توانند به 183 کشور بدون ویزا و آزادانه سفر کنند.

جایگاه نهم و کشور مالتا

مالتا؛ کشوری در جنوب اروپا و قلب مدیترانه که نام آن را کمتر کسی شنیده است در جایگاه نهم قدرتمندترین پاسپورت‌های 2019 قرار دارد. دارندگان پاسپورت این کشور می‌توانند بدون ویزا به 182 کشور سفر کنند.

نیوزلند، استرالیا و ایسلند در جایگاه دهم

شهروندان 3 کشور نیوزلند، استرالیا و ایسلند در جایگاه دهم لیست قرار دارند و می‌توانند بدون ویزا به 181 کشور سفر کنند.

قدرتمندترین پاسپورت‌ها بر اساس تعداد کشورهای قابل سفر بدون ویزا است


ضعیف ترین پاسپورت های سال ۲۰۱۹

پس از معرفی قدرتمندترین پاسپورت‌های 2019 به ضعیف‌ترین پاسپورت‌ها در سال 2019 می‌رسیم. در ادامه کشورهایی را نام می‌بریم که از نظر سفر بدون ویزا به کشورهای دیگر ضعیف هستند.
در صدر ضعیف‌ترین پاسپورت‌های 2019 کشور افغانستان و عراق قرار دارد. شهروندان این دو کشور در جایگاه 104 قرار دارند و تنها می‌توانند به 30 کشور بدون ویزا سفر کنند.
جایگاه 103 به سوریه و سومالی می‌رسد که شهروندان این دو کشور تنها به 32 کشور می‌توانند بدون ویزا سفر کنند.
جایگاه 102 به پاکستان می‌رسد با 33 سفر بدون ویزا.
در جایگاه 101 یمن با 37 کشور بدون ویزا قرار گرفته است.
در جایگاه 100، کشور اریتره قرار دارد. شهروندان اریتره تنها به 38 کشور می‌توانند بدون ویزا سفر کنند.
سودان و فلسطیل با جایگاه 99، تنها به 39 کشور می‌توانند بدون ویزا سفر کنند.
در جایگاه 98 کشور نپال قرار دارد. شهروندان نپال تنها به 40 کشور می‌توانند بدون ویزا سفر کنند.

افغانستان و عراق در صدر ضعیف‌ترین پاسپورت‌های 2019 قرار دارد

ایران در میان این کشورها چه جایگاهی دارد؟

شاید شما هم به دنبال نام ایران در این فهرست گشته باشید. بر اساس گزارش موسسه هنلی پاسپورت ایندکس شهروندان ایران می‌توانند به 42 کشور بدون ویزا سفر کنند. ایران در لیست قدرتمندترین‌ پاسپورت‌ها در جایگاه 96 قرار دارد. امیدواریم با سیاست‌های درست و بهبود روابط با دیگر کشورها در لیست قدرتمندترین پاسپورت‌ها قرار بگیریم.